FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/07/2022

Vad kan jag som säljare göra när vinnande budgivare på internetauktion vägrar att betala för sig?

Hej, Sålde en vara via tradera genom budgivning. Innan dess slut skrev köparen till mig och ville ångra sitt bud, vilket jag ej kunde göra något åt då bud är bindande på tradera och ingen ångerrätt finns mellan privat personer. Köparen vann då auktionen och vägrar nu betala. Kan jag då gå vidare till kronofogden/Inkasso för att kräva in pengarna för varan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Tradera är en plattform som tillåter auktionering och budgivning av lösa saker mellan privatpersoner. Köplagen (köpL) ska därför tillämpas på din situation. Det finns inga särskilda formkrav som ställs upp för att bindande avtal ska anses ha uppstått mellan parter i ett auktionsförfarande på internet. Detta medför att Tradera har rätt att som auktionsanordnare ställa upp egna regler för hur bindande avtal ska uppstå (jämför punkt sju och åtta i NJA 2016 s 1195). Reglerna följer av Traderas användaravtal som du och din motpart förväntas ha tagit del av och godkänt i samband med att ni använt er av företagets tjänster. Som du nämner mycket riktigt följer det av Traderas användaravtal att budgivning är bindande och kan därför inte återkallas. Budet som din köpare lämnade på varan är således rättsligt bindande gentemot dig som säljare. Köparen är därmed skyldig att fullgöra sin betalning av varan.

Eftersom köparen vägrar betala för varan begår hen ett avtalsbrott. Ett avtalsbrott medför att du som motpart har rätt att rikta påföljder gentemot köparen som avtalsbrytande part. Jag rekommenderar att du i första hand använder dig av Traderas egna rapporteringsfunktion för att försöka få igenom betalningen. Om inte detta hjälper ska du vidta rättsliga åtgärder. Som säljare av varan har du rätt att kräva köparen på betalning (51 och 52 § KöpL). Mitt råd är att du försöker genomdriva betalningen genom att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden (se lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL). Om köparen bestrider ansökningen om betalningsföreläggande har du en möjlighet att överlämna ansökningsmålet till tingsrätten för fortsatt handläggning (33 § BfL).

Med vänliga hälsningar,

Pontus Heino

Pontus HeinoRådgivare