Vad kan jag göra då grannens rök kommer in i min lägenhet?

Hej, jag bor i en bostadsrätt och min granne röker på sin balkong. Problemet är att friskluftsintaget för lägenheten ligger precis bredvid hans balkong så jag kan inte stänga röken ute hur jag än vill. Jag har påtalat problemet för styrelsen i min bostadsrättsförening men de gör ingenting. Har även förklarat för grannen men han fortsätter röka där ändå. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du kan göra då rök kommer in i din lägenhet då en granne röker på sin balkong. Jag tolkar det även som att din bostadsrättsförening inte har gjort något åt saken. Då du bor i en bostadsrätt kommer jag i mitt svar använda mig av bostadsrättslagen.

Störningar i bostadsmiljön

När en bostadsrättsinnehavare använder sin lägenhet ska personen se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämrar bostadsmiljön på ett sådant sätt att det inte skäligen bör tålas (7 kap. 9 § bostadsrättslagen). Den som inte iakttar sina skyldigheter kan förverkas. Vissa störningar måste dock accepteras. Typiska störningar som bör accepteras är lekande barn, att duscha sent eller att renovera sin lägenhet under rimliga tider och former. Det ska således göras en bedömning i det enskilda fallet.

Det finns ingen lag som förbjuder att man röker på sin balkong. Kraftig och konstant röklukt har däremot enligt tidigare praxis ansetts vara en sådan störning som inte skäligen bör tålas.  Det är föreningen som har ansvaret att utreda om en störning föreligger. Om det förekommer en sådan störning som inte bör accepteras är det upp till föreningen att ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna upphör omedelbart eller underrätta socialnämnden i kommunen (7 kap. 9 § 2 st. bostadsrättslagen).

Sammanfattningsvis finns det ingen lag som förbjuder rökning på balkonger. Mitt råd till dig är att återigen kontakta föreningen och berätta om situationen. Om det utgör en störning eller inte är svårt att säga i det här fallet, då det ska göras en bedömning i varje enskilt fall. Jag råder dig även att dokumentera störningen på ett tydligt sätt, t.ex. hur ofta det luktar rök. Det kan ge bostadsrättsföreningen en bättre bild av besvären. Bostadsrättsföreningen har en utredningsskyldighet och bör exempelvis se över om det finns brister i ventilationen eller om rökluktens omfattning går utöver vad som bör tålas.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare