Vad kan man göra efter att man har fått avslag gällande uppehållstillstånd?

Jag har bott i Sverige i över tolv år och har fyra barn. Jag har fått beslut om utvisning. Kan ni ge råd gällande vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga har du fått avslag gällande uppehållstillstånd och ska därför utvisas, och undrar vad du kan göra nu. Uppehållstillstånd regleras i utlänningslagen (UtlL).

Överklagande

Ett beslut gällande avslag om uppehållstillstånd får överklagas till Migrationsdomstolen (14 kap. 3 § utlänningslagen). Detta innebär att du kan få din sak prövad igen. Som huvudregel har du 3 veckor på dig att överklaga efter att du tog del av beslutet (44 § Förvaltningslagen). Du kan klicka här för att läsa mer om hur ett överklagande görs och vad det ska innehålla.

Verkställighetshinder

Angående ett beslut om utvisning kan det i undantagsfall finnas möjlighet att åberopa verkställighetshinder i 12 kap. utlänningslagen. Kapitlet är tillämpligt om det framkommit någon ny omständighet som innebär att beslutet om utvisning ej kan verkställas. Det kan exempelvis vara om den politiska situationen i hemlandet har förändrats och personen således ej bör återvända, svår sjukdom eller att familjeförhållandena ändrats. Värt att nämna är dock att det krävs mycket för att få beviljat ett verkställighetshinder.

Juridisk hjälp

Det kan underlätta att ha ett ombud i processen. En jurist kan även hjälpa till nu innan att förklara mer ingående än vad jag har gjort angående hur en framtida process kan gå till, samt vilka förutsättningar som finns för att du ska få stanna i Sverige. Du har ej angett mycket information om ditt fall, och därför är mitt svar endast generella råd om hur man kan gå tillväga efter ett beslut om utvisning. Vill du kontakta en av Lawlines egna jurister går det att boka en tid via hemsidan här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare