FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 20/04/2019

Vad kan man göra när en kollega uppträder opassande och obehagligt?

Hej,

Min team leader på mitt jobb är obehaglig och jag (+ en kollega) känner han tämjer på gränserna.

Här är en lista på saker han gjort och sagt:

-frågat om man är trött för man varit med pojkvännen hela natten, förklarar att det inte är fallet, team leadern går sen ut med för mig och kollegor att han och hans sambo separerat.

-min kollega (och bästa kompis) skulle ta på mitt skadade knä för det var varmt, då kommer han och säger "hade väl varit konstigt om jag också fått röra ditt knä???"

-sagt han bara vill krama om en massor när man va sjuk för att göra det bättre och göra mig frisk, sa jag borde skaffa en stor teddy björn istället, då fick jag till svar att han kan vara teddy björnen.

-sa till min kollega "i love you darling" då hör jag från team ledaren "åh vad söt du är, i love you too", va ju ej menat mot han alls och det vet han.

jag masserade min kollega (bästisen), då kom team leadern från ingenstans och började massera mig.

-frågat mig vad jag söker i hos en kille.

-frågat mig vad man ska ge för komplimanger för att "fånga" mig.

-skulle fråga team leadern en fråga, rör ett objekt som är ett hjärta, då tar han det mot sitt bröst och bara "jag vet du vill ha mitt hjärta, its ok du kan få det!"

-favoriserar mig, får inte skit för sånt som andra kollegor får skit för.

-mina möten är dubbelt så långa än kollegornas möten med honom.

-kan komma och "slå till mig" på axeln ibland

-har smeknamn för alla men tilltalar bara mig med det.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du kan göra när en arbetsledare/kollega behandlar dig på ett sätt som upplevs som opassande och obehagligt.

Sexuella trakasserier

Det beteende som du beskriver skulle kunna klassas som sexuella trakasserier. Sexuella trakasserier är ett uppträdande i arbetslivet av sexuell natur som kränker en arbetstagare. Det kan handla om beröringar, tafsningar, skämt, förslag, blickar och liknande som är sexuellt anspelande och ovälkomna (1 kap. 4 § 5 p diskrimineringslagen). Det är den som blir utsatt för beteendet som avgör om det är ovälkommet eller ej

Arbetsgivarens skyldighet

Om en arbetsgivare får kännedom om att en arbetstagare anser sig i samband med arbetet ha blivit utsatt för sexuella trakasserier av en annan arbetstagare är arbetsgivaren skyldig att utreda detta och vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra framtida trakasserier (2 kap. 3 § diskrimineringslagen).

Vad du kan göra nu

Inledningsvis bör du berätta för din arbetsgivare om händelserna och att du upplever dessa som trakasserier. Din arbetsgivare har då en plikt att utreda trakasserierna och vidta åtgärder som förhindrar att liknande händelser inträffar igen. Om du upplever att din arbetsgivare inte tar dina upplevelser på allvar och inte tar sitt ansvar för att förhindra trakasserier på arbetsplatsen kan du vända dig till diskrimineringsombudsmannen och göra en anmälan om diskriminering. En anmälan kan leda till att en tillsynsutredning inleds. Du kan läsa mer om diskrimineringsombudsmannen här.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare