Vad kan man göra när man lånat ut pengar till en bekant som inte betalar tillbaka?

Hej, Jag har gjort ett väldigt stort misstag och lånade ut en stor summa pengar till en bekant. Han lovade att betala tillbaka pengarna inom 2-3 månader och jag litade på honom så inget skriftligt avtal gjordes. Detta var i slutet av november. Jag har bett om pengarna sedan i januari och blivit lovad gång på gång. Men nu får jag istället bemötande om att jag inte har rätt till pengarna då han anser att jag inte behöver de och han får betala tillbaka när han kan. Jag har kvitto på produkterna som köptes som han skulle betala tillbaka summan på och vet vart han försäkrat de. Jag mår oerhört dåligt psykiskt över de här med mycket ångest och en stor hjälplöshet. Har endast underlag på att han skriver att han inte säger att han ska betala tillbaka men han vägrar svara på när. Kan jag stämma honom på pengarna samt skadestånd för mitt mående med tanke på ångesten samt stressen han orsakat mig? Det handlar om datorprodukter för 35000 som han påstod att han behövde till sitt jobb.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga lagar

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lag om betalningsföreläggande och handräckning (BfL) och rättegångsbalken (RB).

Hur du kan stämma personen

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga avtal om skulder. Ett typiskt skriftligt avtal för en skuld brukar vara ett skuldebrev. Problemet med att du har ett muntligt avtal om lånet är att det kan bli svårt att bevisa att det faktiskt skett.

Det första du bör göra är att kontakta Kronofogden för att ansöka om betalningsföreläggande, det vill säga krav på att en person betalar en skuld. Detta kan du göra på Kronofogdens hemsida, där står det tydligt hur du ska göra (länk). En ansökan om betalningsföreläggande får avse åläggande för svaranden att betala en penningfordran som är förfallen till betalning, om förlikning är tillåten i saken (2§ BfL). Kraven i 2§ BfL är uppfyllda och du får därför göra en ansökan.

I ansökan ska du ange ditt yrkande och grunden för det (10§ BfL). Det vill säga att du vill ha återbetalning för ditt lån och att det beror på att du lånat ut 35 000 kr till den bekanta. I en ansökan om betalningsföreläggande skall anges fordringens belopp, förfallodagen och den ränta som begärs (11§ BfL).

Om Kronofogden godkänner din ansökan kan den bekanta bestrida din ansökan, vilket hen med störst sannolikhet kommer att göra då hen inte vill betala tillbaka. Två veckor har den bekanta på sig att bestrida (25§ BfL). Om den bekanta bestrider kommer du få detta meddelat och lämna över det till tingsrätten (33§ BfL). Då har du fyra veckor på dig att göra detta och det ska ske skriftligt (34§ BfL). Där ska du ange bevis, omständigheter och andra handlingar av vikt (35§ BfL).

Skulle kronofogden direkt neka din ansökan kan du direkt överklaga till tingsrätten också (55§ BfL).

Det ovan förklarade tillvägagångssättet är en väg att hamna i tingsrätten. Du kan även direkt stämma personen i tingsrätten, det vill säga en talan om att den bekanta ska fullgöra sin betalning (13:1 RB) eller en talan som fastställer att ni har ett rättsligt förhållande där den bekanta står dig i skuld (13:2 RB).

Anmärkning kring ångest och stress

Det är redan svårt att bevisa att det föreligger en skuld mellan dig och den bekanta. Förhoppningsvis skulle du i tingsrätten kunna med all samlad information kunna bevisa att ett muntligt avtal förelåg, då det verkar finnas väldigt lite skäl till att bara utge 35 000 kr till en person. Förhoppningsvis kan en domstol döma till din fördel. Jag rekommenderar inte att stämma för ångest och stress här, det finns väldigt lite grunder för detta och kommer bara kosta dig pengar.

Vad bör du göra nu?

Min rekommendation är att du bokar tid med en av våra jurister på Lawline där vi kan hjälpa dig med ansökan om betalningsföreläggande och/eller ansöka om stämning i tingsrätten. Du verkar ha material som kan vara till din fördel, däremot för att säkra att du inte förlorar i en tvist rekommenderar jag att du får hjälp av en jurist. Vill du verkligen stämma själv har mitt svar säkert gett dig någon vägledning.

Det kan även vara av vikt att berätta att det kan kosta dig pengar göra en ansökan om betalningsföreläggande. Om Kronofogden nekar din ansökan kan du behöva betala kostnaderna i målet (47§ BfL). Däremot är detta högst 420 kr, däremot kan det överstigas om det finns särskilda skäl (48§ 2st BfL)

Det kan även vara av vikt att veta att om du förlorar en tvist är du skyldig att betala motpartens rättegångskostnad (18:1 RB).

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare