FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott06/11/2021

Vad kan man göra om man blivit utsatt för en ID-kapning?

Min vän har blivit id kapad, polis anmälan har gjorts och nu har han kronofogden på sej. Vart ska han vända sej för att få den rätta hjälpen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst vill jag inleda med att beklaga det tråkiga som inträffat. Här nedan kommer ett antal rekommenderade åtgärder att framföras, som din kompis bör vidta:

1. Polisanmäl

I din bakgrundsinformation anger du att en polisanmälan redan har gjorts. Detta är viktigt eftersom det är olagligt att ID-kapa någon, det torde omfattas av brottet olovlig identitetsanvändning (4 kap. 6 b § brottsbalken). En polisanmälan är en grundläggande förutsättning för att kunna klara ut brottet.

2. Spärra personnummer hos kreditupplysningsföretagen

För att förhindra att de personer som ID-kapat din kompis lyckas teckna olika former av lån i din kompis namn så kan man spärra personnumret hos kreditupplysningsföretagen. På telefonnummer 08-670 90 00 kan man ringa UC (ett av de större kreditupplysningsföretagen) och be dem aktivera en spärr för bedrägeri.

3. Bestridande av ev. fakturor

Om din kompis får in fakturor till följd av ID-kapning rekommenderar jag vederbörande att bestrida dessa. På följande hemsida finns god vägledning i hur man kan göra det, se följande länk.

Avslutningsvis kan skrivas att det finns en bra guide som förklarar vilka åtgärder som kan vidtas om man blivit utsatt för en ID-kapning. Se följande länk.

Jag råder din kompis även att ta kontakt med en jurist för att kunna reda ut om det uppkommit felaktiga betalningskrav. Juristerna som arbetar hos Lawline är oerhört duktiga och kan ge god vägledning i detta. Kontakt med de kan tas via följande länk.

Vid fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline!

Vänligen,

Rijad TrubljaninRådgivare