FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/02/2022

Vad kan man göra vid fel på en vara?

Hej lawline.

Jag köpte häromdagen två laserskrivare via marketplace, i annonsen står det att "toners" / bläckpatroner behövs bytas men att varorna fungerar felfritt utöver detta.

Jag köpte bägge två och beställde nya toners när jag kom hem.

Men när jag får hem mina toners, installerar dessa och testar mina skrivare så fungerar ingen utav dom.. vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du köpt skrivarna som privatperson, och även att den som sålde dessa var en privatperson. Det innebär att köplagen (KöpL) är aktuell i ditt fall (1 § KöpL).

Vad är fel på en vara?

Det är fel på en vara om den inte följer det som avtalats om exempelvis kvalitet och art, och varan ska även vara ägnad åt det ändamål som varor av den typen vanligen används till (17 § KöpL). Det är också fel på en vara om den inte överensstämmer med det som köparen med god grund kunde förutsätta (17 § tredje stycket KöpL).

I ditt fall kan man säga att du ska kunna förutsätta att skrivarna fungerar eftersom de annars inte alls uppfyller sitt syfte. Eftersom de inte fungerar så skiljer varans skick från vad du kan förutsätta och det är därmed fel på varan.

Det finns utöver detta också regler som innebär att även om varan säljs med vissa friskrivningar (som exempelvis "befintligt skick" eller andra liknande uttalanden som ibland används när privatpersoner säljer saker) så ska varan anses vara felaktig om den skiljer sig från vad säljaren har sagt om till exempel egenskaper (19 § KöpL). Eftersom säljaren sagt att skrivarna ska fungera felfritt om man bara byter toner och varorna inte gör det är det alltså fel på skrivarna även enligt denna regel.

Tidpunkten för felet

Avgörande för om du ska kunna göra felet gällande mot säljaren är om felet fanns vid varans riskövergång (21 § KöpL). Risken övergår alltså på köparen när varan avlämnats (13 § KöpL). När varan anses vara avlämnad beror på hur köpet såg ut. Om det rör ett transportköp är varan avlämnad när köparen fått den eller när transportören fått den beroende på om det transporteras inom samma ort eller inte (7 § KöpL). Jag utgår från att skrivarna i ditt fall transporterades och att de då avlämnades först när antingen du eller transportören fick dem men detta kan som sagt variera beroende på de faktiska omständigheterna. Om felet fanns vid denna tidpunkt kan du göra felet gällande. Jag utgår från att felet alltså visade sig omedelbart vilket talar för att felet alltså fanns vid avlämnandet.

Vad kan du kräva på grund av felet?

Vid fel på varan kan köparen kräva avhjälpande (att felet åtgärdas, lagas), omleverans (ny vara levereras), prisavdrag eller hävning (30 § KöpL).

Det finns dock ett krav på köparen att dels undersöka varan så fort det går, och att man måste reklamera inom skälig tid för att kunna kräva något av de ovan nämnda alternativen (31 § och 32 § KöpL). Eftersom jag inte vet hur du har agerat vet jag inte om dessa krav är uppfyllda. Dock antar jag att du gjort någon form av undersökning av skrivarna när du fick dem. Angående reklamationen är det viktigt att du gör den så fort som möjligt, alltså att du så fort det går meddelar säljaren om felet.

Eftersom jag utgår från att det är en privatperson som sålt skrivarna till dig påverkar detta vad som är möjligt för dig att kräva. I första hand ska man nämligen pröva omleverans eller avhjälpande (34,35 och 36 §§ KöpL). Dock kan säljaren antagligen inte leverera några nya skrivare eftersom den troligtvis sålt några gamla skrivare som den hade hemma. Det är inte heller osannolikt att säljaren saknar sådan kunskap som krävs för att laga felet, men detta beror ju på omständigheterna i verkligheten.

Dock kan det fortfarande vara aktuellt med prisavdrag eller hävning (37 § KöpL). Man kan lite förenklat säga att prisavdraget ska motsvara felets storlek (38 § KöpL). En hävning är aktuellt först om felet är av väsentlig betydelse (alltså av stor betydelse) för köparen och säljaren borde insett detta (39 § KöpL). Man kan dock anta att det är av väsentlig betydelse för dig att skrivarna inte överhuvudtaget fungerar, och detta är även något som säljaren borde inse. Det kan därför finnas grund för att häva köpet, vilket innebär att prestationerna ska återgå (du ska skicka tillbaka skrivarna och få tillbaka pengarna du betalat).

Som sagt är det dock viktigt att ha i åtanke att det finns många omständigheter i verkliga livet som skulle kunna påverka det faktiska utfallet. Exempel på detta är om det inte var en privatperson som sålde skrivarna, om du inte undersökt varan eller om du inte reklamerat i tid. Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga, och annars får du gärna återkomma!

Jeanna de MaréRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Köplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo