Vad kan man göra vid fel på en vara?

Hej. Har köpt en bil som skulle ha bensinvärmare enligt bilförsäljaren och det stod bensinvärmare i annonsen men efter köpet upptäckte jag att den saknar bensinvärmare. jag hade även mailat och frågat han och även frågat om det över telkontakt om det fanns bensinvärmare/ motorvärmare och volvo on call på bilen och han svarade ja på frågan. Det var ett villkor med bensinvärmare för att jag skulle köpa bilen av han för jag är i behov av det. Jag har påtalat det i telefonkontakt med han men han hävdar att han inte har sagt att bilen är utrustad med det och att jag har köpt bilen som den är. Hur ska jag gå vidare med ärendet? Just nu är bilen användbar för mig utan värmare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du har köpt denna bil som privatperson (konsument) från en bilförsäljare, som är en näringsidkare, och därför är konsumentköplagen (KKöpL) aktuell (1 § KKöpL).

Vad är fel på varan?

Det är fel på en vara om varan skiljer sig från vad som har avtalats om exempelvis varans art, egenskaper och kvalitet (16 § KKöpL). Det är även fel på en vara om den skiljer sig från uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljare givit före köpet (19 § KKöpL).

I ditt fall har säljaren kommit med uppgifter om att bilen ska ha vissa egenskaper (bensinvärmare), både i annonsen, i mail och i annan kontakt. Ni har även avtalat om att det är en egenskap som bilen ska ha. Det är därför fel på bilen både enligt 16 § och 19 § KKöpL.

Säljaren ansvarar för fel på varan som fanns vid varans avlämnande (alltså när köparen fått varan) (20 § KKöpL). Ett fel som visar sig inom sex månader från avlämnandet anses alltid ha funnits vid avlämnandet (20a § KKöpL). Jag antar att i ditt fall så felet fanns vid avlämnandet, och därför ansvarar säljaren för det här felet.

Vad innebär felet på varan?

När det är fel på en vara kan konsumenten göra vissa saker gällande gentemot säljaren. Detta förutsätter dock att en reklamation (meddelande om att det är fel på bilen) har gjorts inom skälig tid (23 § KKöpL). En reklamation som gjorts inom två månader från det att konsumenten fick reda på eller borde märkt felet anses alltid ha kommit in inom skälig tid. I ditt fall verkar det som att du redan kontaktat säljaren och meddelat att det är fel på bilen, du har därför uppfyllt din reklamationsplikt.

Konsumenten kan vid ett fel på en vara kräva omleverans, avhjälpande, prisavdrag eller hävning av köpet (22 § KKöpL). I första hand är det omleverans eller avhjälpande som är aktuellt, vilket innebär att säljaren antingen levererar en ny, felfri vara eller lagar felet på varan (26 § KKöpL). Säljaren har även rätt att vidta någon av dessa åtgärder även om du vill kräva något annat, så länge som säljaren erbjuder sig att göra detta utan fördröjning från det att reklamationen inkommit och att det kan göras utan kostnad eller olägenhet för köparen (27 § KKöpL). Eftersom du dock varit i kontakt med säljaren och denne inte verkar vilja utföra dessa åtgärder kan du gå vidare till de andra påföljderna (28 § KKöpL).

Du kan alltså kräva prisavdrag, vilket ska motsvara felet på varan eller häva köpet (28 § KKöpL). Eftersom du inte verkar ha nytta av bilen alls utan bensinvärmare kanske det inte är intressant för dig med prisavdrag i detta fall, utan det kanske är mer relevant med hävning. För att hävning av köpet ska vara aktuellt så måste felet ha varit av väsentlig (stor) betydelse för dig (29 § KKöpL). Det kan man säga att det har eftersom du varit tydlig med att du inte har användning för bilen utan bensinvärmare, det finns alltså grund för dig att häva köpet vilket innebär att prestationerna ska återgå (du ska lämna tillbaka bilen och få tillbaka pengarna du köpte den för).

Det kan även vara bra att ha i åtanke att det också finns möjlighet att få ersättning genom skadestånd för skador som du orsakats på grund av felet (30 § KKöpL). Exempel på vad man kan få ersättning för är utgifter som uppkommit på grund av felet (32 § KKöpL).

Hoppas du fick svar på din fråga och annars får du gärna höra av dig igen!

Vi erbjuder även hjälp med att upprätta reklamationer och du kan också läsa mer på Allmänna reklamationsnämndens (ARN) hemsida.

Jeanna de MaréRådgivare