Vad kan min son ha rätt till vid vägglös i hans hyresrätt?

Hej, Min son bor i en lägenhet på 24 kvadrat som drabbats av vägglöss, vilket ytterligare ett par lägenheter i fastigheten med relativt många lägenheter har gjort. Fastighetsägaren satte in Anticimex två veckor efter att min son hade bitits av lössen. Sängen fick madrasskydd och kisel lades ut runt listerna. I sex veckor tvingades han ätas varje natt av lössen, den tid som stipulerades av Anticimex och fastighetsägaren, men lössen finns kvar. Min son har nu krävt en ersättningslägenhet, fastighetsbolaget har 150 fastigheter i Stockholm och det borde verkligen finnas någon som är lusfri! Inte kan de väl tvinga min son att fortsättningsvis agera "gratis arbetskraft" i form av levande smörgåsbord för lössen, när problemet inte är åtgärdat? Vilket ansvar har de? Min son har lidit enormt, har sina tillhörigheter i badkaret, duschar på gym och äter inte hemma, och har knappt vågat gå till jobbet eller träffa familj och vänner av rädsla att sprida lössen. Han är verkligen traumatiserad och vill förstås inte bo kvar i den lägenhet han tidigare har älskat. Vad kan han göra? Eller snarare, vad har han rätt till? Vänliga hälsningar, Anna v. Rosen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det utifrån frågan som att din son bor i en hyresrätt. Den reglering som aktualiseras är den så kallade hyreslagen, i Jordabalken (JB) 12 kap.

Hyresvärdens skyldighet vid vägglöss

Hyresvärden är skyldig att vidta lämpliga åtgärder för att utrota ohyran i lägenheten, dvs. vägglössen, i enlighet med JB 12 kap 17 § andra stycket. Hyresvärden är skyldig att göra detta oavsett hur vägglössen har förts in i lägenheterna. Hyresvärden måste dock inte använda de snabbaste och dyraste metoderna, utan kan använda billigare och långsammare metoder. Vill man som hyresgäst använda mer effektiva metoder får man bekosta de själv. Din sons hyresvärd är alltså skyldig att betala och ordna med saneringen av vägglössen.

Hyresgästens rätt till hyresreducering och skadestånd

Nedsättning av hyran

En hyresgäst har rätt till nedsättning av hyra i de fall lägenheten är i bristfälligt skick, enligt JB 12 kap 11 § och 16 §. Vägglöss är ohyra och därför är det en brist på lägenheten, i enlighet med JB 12 kap 17 § första stycket. Hyressänkningen ska gälla från den dag ni / din son upptäckte vägglössen till dess att de är helt borta. Hur mycket hyran kan sänkas med beror på hur stora besvär som vägglössen för med sig, t.ex. hur mycket de har spridit sig, hur mycket din son bott i lägenheten och övrig påverkan / övrigt lidande.

Skadestånd

Som hyresgäst kan din son även kräva hyresvärden på skadestånd om det lösöre har förstörts i lägenheten. Din kan endast ha rätt till skadestånd om han inte är skyldig till vägglössen, t.ex. om vägglössen fanns där innan han flyttade in och hyresvärden inte uppmärksammat detta. Det ska dock noteras att hyresgästen måste väcka en skadeståndstalan mot hyresvärden i domstol för att kunna kräva skadeståndet och vägglössen ska också bero på hyresvärden för att hyresgästen ska ha rätt till skadestånd. Domstolsprocessen kan ta lång tid och vara besvärlig samt att hyresgästen kommer få betala höga rättegångskostnader om denne förlorar.

Sammanfattande bedömning i din och sin sons fall

Alltså, hyresvärden har en skyldighet att vidta åtgärder för att utrota vägglössen och hyresvärden ska stå för saneringskostnaderna om en hyreslägenhet har drabbats av vägglöss. Som hyresgäst har din son rätt till sänkt hyra under tiden som vägglössen finns kvar i hans lägenhet och kan även ha rätt att kräva skadestånd av hyresvärden om hans lösöre i lägenheten har förstörts på grund av vägglössen.

Lycka till nu!

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare