Vad kan påföljden bli vid körning av ett för tungt ekipage?

Hej Jag har körkortsbehörighet B96. Drar en hästtransport på 2000 kg. Familjen har två bilar. Den ena bilen är en bättre dragare men kräver BE-behörighet. Totalvikten överstiger med 410 kg. Vad blir påföljden vid en eventuell poliskontroll? Bilen väger 2660 kg och transport 2000 kg och på B96 får man ha totalvikt upp till 4250 kg

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilken påföljd du kan få om du kör ett ekipage som överstiger den vikt du maximalt får köra enligt den körkortsbehörighet du har. I mitt svar kommer jag att använda mig av regler i lag om straff för vissa trafikbrott (TBL), trafikförordningen (TraF), samt körkortslagen (KkL).

Att köra ett för tungt ekipage innebär olovlig körning
Du skriver att du har körkortsbehörighet B96 (utökad B-behörighet). Det innebär att du är berättigad att köra ekipage med en sammanlagd totalvikt (bil + släpvagn) på 4250 kg (se exempelvis Transportstyrelsens hemsida). Du har inte behörighet att köra ett ekipage som är tyngre än så. I ett sådant fall måste du ha körkortsbehörighet BE som inte ställer upp någon maximal sammanlagd totalvikt för bil och släpvagn (se exempelvis Transportstyrelsens hemsida).

Om du skulle köra ekipaget du beskriver i din fråga kommer det således innebära att du gör dig skyldig till olovlig körning. Eftersom du till din bil ska koppla en släpvagn måste du ha tillräcklig behörighet även för släpvagnen för att få lov att köra ekipaget (se 2 kap. 1 § KkL). I ditt fall krävs en högre körkortsbehörighet än den du har för att du ska få köra ekipaget. Därmed kommer det innebära att du medvetet kör ett fordon du inte har behörighet att köra och således kommer det utgöra olovlig körning (se 3 § första stycket TBL).

Påföljden vid olovlig körning är böter. Bra att veta är dock att det skulle kunna dömas till fängelse i upp till sex månader, om brottet skulle bedömas som grovt.

Avslutande ord
Sammanfattningsvis kommer du att göra dig skyldig till olovlig körning genom att köra ekipaget med bilen och hästtransporten eftersom det väger mer än vad du får lov att köra med din körkortsbehörighet B96. Jag rekommenderar dig därför att inte köra ekipaget då du riskerar böter.

I stället bör du använda dig av den andra bilen om det innebär att ekipagets sammanlagda totalvikt inte överstiger 4250 kg. Däremot måste i ett sådant fall även övriga krav vara uppfyllda. Hästtransportens vikt får inte överskrida den vikt på släpvagn som den specifika bilen får lov att dra (se 4 kap. 3 § TraF). Inte heller får vare sig bilens eller hästtransportens tillåtna totalvikter överskridas (se 4 kap. 4 § TraF). I sådana fall kan det också innebära böter, i form av penningböter (se 14 kap. 4 § första stycket TraF).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare