FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/12/2023

Vad kan vi göra om vår granne lägger en skottad vall av snö mitt i vägen?

När vi plogar vägen så blir det ju en vall på båda sidorna, den vallen lägger våran granne ut mitt i vägen på nyplogad väg mot oss. Vi har ingen skyldighet att ploga åt honom, han betalar inte för det och detta gäller en in på en privat väg som bara han nyttjar. Kan man anmäla honom för detta, han har gjort så här många gånger och det finns bilder på hur han håller på? Vi blir ju tvungen att ploga om vägen när han gör så här. Vad kan vi göra åt detta? Vi orkar inte mer med denna granne, vi plogar med egna maskiner och får inte ens betalt för det utan gör det för att vi ska kunna åka på vägen själva.

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Kommuners reglering

Kommuner har varierande regleringar gällande vad som gäller för snöplogning och skottning. Kommunerna lägger även olika mycket ansvar på fastighetsägarna gällande denna fråga.

I majoriteten av kommunerna är det fastighetsägaren som har mest ansvar, där fastighetsägaren själv ska stå för snöröjning bland annat. Det råder delade åsikter om att fastighetsägarna ska stå för snöröjningen, eftersom det kan uppstå problematik, som i ert fall där alla fastighetsägare inte skottar ordentligt eller tillräckligt. Oftast innehar en fastighetsägare stort ansvar för sin tomt och runt tomten, där man som fastighetsägare ska se till att hålla det rent och möjligt för transportmedel att ta sig förbi. Detta är ytterst viktigt för att räddningstjänst ska kunna ta sig fram.

Reglering för grannars beteenden

I övrigt finns det emellertid ingen reglering för frågor om grannars beteenden, då det är någonting som man får lösa tillsammans och kommunicera om. Alla fastighetsägare har i sådana fall ett ansvar som bör fullföljas. Det ses mer som "vett och etikett" att inte ploga över snön på grannarnas tomter.

Jag rekommenderar er således att tala med er granne igen och lyfta synpunkter från detta svar, samt tala med er kommun och se om det finns en lösning från deras håll.

Om ni har fler frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att åter kontakta oss!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare