Vad klassas som förtal?

Hej, om en person sprider och beskyller mig för att, utan bevisa, påstå att jag har kört över hans blomkruka, som han placerat på vår vägren som tomtmarkerna. Är det förtal? Bevis finns att det är snötryck som pressar ihop krukan. Samma person har beskyllt mig för att stjäla hans vägpinnar, som inte stämmer. Samma person påstår att jag är kriminell. Detta har spridits till andra personer och min familj. Inget är sant. Är det förtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person kan dömas för förtal om personen utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, 5kap 1§ Brottsbalken (BrB). Att anklaga dig för att ha förstört en persons blomkruka, stulit hans vägpinnar och utpeka dig som kriminell räknas som sådana utpekanden. Sedan att personen även sprider anklagelserna till dina nära och kära innebär att personen vill utsätta dig för andras missaktning.

Det finns dock vissa undantagssituationer där anklagelser inte klassas som förtal. Skulle det vara så att anklagande har varit försvarligt och om man kan bevisa att de är sanna, eller att man har haft skälig grund att anta att de var sanna, utgör inte anklagande ett brott. Det är därav viktigt att ta reda på varför personen anklagar dig för handlingarna.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Alexander NejatiRådgivare