Vad krävs för att åklagaren ska väcka åtal?

Hej! Vad betyder det att åklagaren gör hela en 9 månader lång förundersökning för ekobrott? Troligt att det blir åtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under en förundersökning ska det utredas vem som är skäligen misstänkt för brottet samt om det finns tillräckliga skäl för att väcka åta. Det är också under förundersökningen som bevis samlas in (23 kap 2 § rättegångsbalken).

För att åklagaren ska kunna väcka åtal krävs det alltså att det finns tillräckliga skäl, vilket i princip betyder att åklagaren, vid en objektiv bedömning, förväntar sig en fällande dom. Det finns ingen bestämmelse om att åta ska väckas inom viss tid. Är det ett komplicerat brott som kräver en omfattande utredning kan därför förundersökningen pågå under lång tid.

Det är svårt att säga vad en 9 månader lång förundersökning innebär, men enligt min uppfattning bör det kunna leda till åtal. En lång förundersökning bör indikera på ett med omfattande brott som kräver större utredning, med det är som sagt svårt att avgöra utan att ha mer information.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare