FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis27/10/2023

Vad krävs för att bli antagen till polisutbildningen?

Hej! Jag funderar på att söka till polis. När jag var 17 testade jag att röka på med några vänner. Jag svarade på enkäten man får inför mönstring att jag testat men inte använder vanligtvis. Är det något som dom kan se hur jag svarat och kan det påverka en framtid hos polisen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är förordningen om utbildning till polisman (PUF) som reglerar frågan om rekrytering till polisens utbildning av poliser.

Vad krävs för att bli antagen till polisutbildningen?

Grundutbildningen till polis består av fem terminer och sex månaders aspirantutbildning vid Polismyndigheten. För att antas måste man bedömas vara lämplig. Vidare är det Polismyndigheten som beslutar om vilka krav som ställs för att antas (4 § PUF). Vad som menas med lämplig är dock oklart. Dock beror detta oftast på en sammanvägd bedömning av hela antagningsförfarandet.

Eftersom det är Polismyndigheten som bestämmer över antagningen, så kan mer information hittas på polisens hemsida. Av informationen på polisens hemsida framgår att man som sökande även ska genomgå en säkerhetsprövning som omfattar både en intervju och registerkontroll (se här). Du verkar inte ha dömts, varför det kan bli svårt att få ett resultat i registerkontrollen. Om en kontroll skulle hitta något på dig, såsom rökningen genom ditt svar på enkäten, så kan det tala för att du inte kommer bli antagen. Detta är dock högst spekulativt, eftersom det är Polismyndigheten som i slutändan kommer fatta ett antagningsbeslut utifrån din lämplighet som kandidat.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. För att bli antagen måste man vara lämplig utifrån de krav som Polismyndigheten ställer. Kraven kan du läsa om på deras hemsida. Observera att din rökning kan tala till nackdel för dig, om Polismyndigheten genom enkäten tar reda på detta om dig. Mer än så kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare