Vad krävs för att en bostadsrättshavare ska kunna få åtgärda en brist i en bostadsrätt?

Har föreningen rätt att utföra åtgärder i lägenheten som sänker värdet? I det här fallet tex: ett gammalt avloppsrör lämnas kvar i väggen och ett ny installation utförs. Förändringen innebär att en diskmaskin blir omöjlig att installera utan en mycket omfattande ombyggnation av köket? Även en igenpluggning i golvet efter en relining. Orsaken är att ett avlopps stängs (och hålet efter det i golvet pluggas igen) och nya rördragningar görs. Golvet får således en lagning. Cementpluggning på klinkerplattor.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du äger en bostadsrätt och att med förening, så menar du en bostadsrättsförening.

Vilken lag är tillämplig?

Det är bostadsrättslagen (BRL) som är relevant lagstiftning i ditt fall och som reglerar vad en bostadsrättsförening får göra i en bostadsrättslägenhet.

Vilka skyldigheter har en bostadsrättsförening?

Inledningsvis gäller att en bostadsrättshavare ska hålla lägenheten i gott skick och att hen inte ansvarar för reparationer av ledningar och ventilationskanaler (7:12 BRL). Poängen är att man som bostadsrättsinnehavare har ansvar för att ta hand om lägenhetens yttre skick. Allt annat ansvarar bostadsrättsföreningen för.

Med det ovan nämnda sagt måste föreningen hålla lägenheten i gott skick, annars gäller felreglerna för föreningen i 7:2 BRL (7:4 BRL). Föreningen ska hålla lägenheten i ett sådant skick att den är fullt brukbar enligt den allmänna uppfattningen i orten för det avsedda ändamålet (7:1 BRL), och avviker lägenheten på något sätt får en bostadsrättsinnehavare begära att föreningen rättar till felet, samt har rätt att få sänkt sin årsavgift till föreningen (7:2 BRL). En diskmaskin lär uppfattas som en normalitet idag och därför bör då även en bostadsrättsinnehavare inte behöva göra omfattande ombyggnationer för att kunna installera en sådan i sitt hem. Detta talar för att en förening som företar sådana renoveringar kan eventuellt föranleda att en lägenhet inte är i det skick som den bör vara i. Detta kan i sin tur leda till att man som bostadsrättsinnehavare också kan ha rätt till sänkt årsavgift och rätt till att åtgärda bristen på föreningens bekostnad. Det kräver dock att man också kan visa att lägenheten avviker från hur den bör vara, vilket då även kan sägas ha sänkt lägenhetens värde som en direkt följd. Är det däremot så att föreningen gör en delvis uppgradering av befintliga system och ledningar, så är det oklart om en bostadsrättsinnehavare har rätt att åtgärda bristen.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Om en bostadsrättsförening genom att renovera en lägenhet gör att den avviker från normen, så kan åtgärden leda till att bostadsrättsinnehavaren har rätt att åtgärda bristen på föreningens bekostnad och även få sänkt sin årsavgift till föreningen. Eftersom det är lite oklart vad föreningen har gjort och varför, så skulle jag rekommendera att du tar kontakt med en jurist eller advokat för att se om det kan vara värt för dig att inleda en process mot bostadsrättsföreningen.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare