Vad krävs för att en efterlevande make ska få ärva?

Hejsan! Jag och min pojkvän funderar på att gifta oss. Han har inga barn men jag har två vuxna barn. Ärver han också efter mig förutom mina barn eller måste vi skriva äktenskapsförord för att han också ärver mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida det krävs äktenskapsförord för att din efterlevande make ska ärva dig även om du har barn sedan tidigare. Om jag tolkat dig fel får du gärna återkomma med en ny fråga och förtydliga omständigheterna något. Reglerna kring arv och arvsrätt finns att tillgå i ärvdabalken (ÄB).

Vad är ett äktenskapsförord?

Ett äktenskapsförord upprättas som ett avtal för vad som ska utgöra enskild egendom i ett äktenskap. Det är alltså inte ett sätt att avtala om eller fördela arvet på. Av den anledningen kommer det aldrig krävas att du skriver in i ett äktenskapsförord att din nuvarande pojkvän tillika kommande make ska ärva dig.

Vad krävs för att efterlevande make ska ärva?

För att säkra att ens kvarlåtenskap tillfaller den eller de personer man önskar kan man alltid upprätta ett testamente. Ett testamente går nämligen före den allmänna arvsordningen. Först när det inte finns något testamente kommer den allmänna arvsordningen att vara avgörande för hur arvet ska fördelas. Om så är fallet ärver i första hand en efterlevande make/maka (3 kap. 1 § ÄB). I andra hand (alltså om det inte finns någon efterlevande make/maka) ärver den avlidnes barn (2 kap. 1 § ÄB). Det framgår dock av din fråga att dina barn inte är din nuvarande pojkväns barn. Det innebär att barnen i fråga kommer ha rätt att få ut sin laglott direkt även om det är din nuvarande pojkvän som ärver resterande del av din kvarlåtenskap  (3 kap. 1 § andra meningen ÄB). Barnens laglott utgör hälften av deras arvslott (7 kap. 1 § ÄB). Arvslotten utgör i sin tur din kvarlåtenskap dividerat med antalet barn du har. Arvingars rätt till sin laglott är okränkbar. Det innebär att du inte heller kan kringgå detta genom ett eventuellt testamente.

Slutsats

Det enkla svaret på din fråga är att det inte krävs att du skriver in att din kommande make ska ärva dig i ert äktenskapsförord. Din kommande make kommer nämligen automatiskt att ärva dig enligt den legala arvsordningen. Om du skriver ett testamente kan du också säkerställa att din nuvarande pojkvän ärver dig utan att ni behöver gifta er. Det beror på att ett testamente går före den allmänna arvsordningen. Ett råd kan vara att skriva ett testamente där du fastställer att din kommande make ska ärva dig även om ni gifter er och så skulle vara fallet genom den allmänna arvsordningen. Det är alltid en bra idé att upprätta ett testamente där du uttrycker din vilja! Slutligen är det alltså i ett testamente, och inte ett i äktenskapsförord, som du kan reglera hur din kvarlåtenskap ska fördelas.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare