FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/07/2023

Vad krävs för att jag ska kunna anmäla annan för brottet falsk angivelse?

Jag har blivit polisanmäld för jaktbrott samt bedrägeri. Efter förhör lade polisen ned ärendet. Anmälan hade enligt mig ingen saklig grund utan var nog mer ett uttryck av missnöje från anmälaren. Hade vederbörande lyft på telefonen skulle vi ha kunnat reda ut detta som vuxna människor, han valde i stället att göra en polisanmälan. Min fråga är om jag kan anmäla honom för ”falsk angivelse” eller vad det kan heta? Det fanns ju trots allt ingen grund i hans anmälan vilken för övrigt har ställt till livet litet för mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I enlighet med brottsbalken 15 kap 6 § gäller att "den som anger en oskyldig till åtal med uppsåt att han eller hon ska bli dömd till ansvar, döms för falsk angivelse". Med uppsåt menas avsikt.

I tredje stycket sägs att även den som inte insåg, men som hade skälig anledning att tro, att den angivne var oskyldig, kan dömas till falsk angivelse.

Vad innebär den brottsliga gärningen och vad krävs?

Alltså, den brottsliga gärningen är att anmäla en annan person, som är oskyldig för att ha begått ett brott, till t.ex. polisen, åklagare eller annan myndighet. Angivelsen kan ske hur som helst, muntligt som skriftligt. Anmälan ska vara någorlunda allvarlig och det ska finnas en risk för att någon annan tror på vad som sägs. Det krävs att det som anmälan avser är ett påstått brott. Vidare krävs att anmälaren tror att den som han eller hon anmäler är mer oskyldig än skyldig. Detta innebär motsatsvis att den som faktiskt tror att någon är skyldig inte kan dömas för falsk angivelse.

Sammanfattningvis krävs följande

a) Att X har lämnat en anmälan till polis, åklagare, annan myndighet.

b) Att polisanmälan innehöll uppgifter om Y.

c) Att uppgifterna om Y inte var sanna.

d) Att X hade skälig anledning att tro eller visste att uppgifterna om Y var mer osanna än sanna.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare