FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/03/2023

Vad krävs för att kunna bli antagen till GMU?

Hej! Blev tagen på bar gärning när jag var påverkad av narkotika, fick göra pissprov och i förhör erkände jag att jag brukat narkotika. Polisen hittade ingenting på mig. Jag är 17 år, har inte hört något av polisen sen dess, men efter att ha läst på lite hoppas på ett strafföreläggande med ungdomsvård som straff. Min fråga är därav om det helt är kört för min del att få göra GMU? Alltså lumpen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lagar är tillämpliga?

Det är förordning om militär grundutbildning (FMG) och Försvarsmaktens föreskrifter om tillämpning av förordning om militär grundutbildning (FFS 2015:5). Dessa två författningar (lagar i vanligt språkbruk) reglerar Försvarsmaktens antagning till GMU.

Vad krävs för att kunna bli antagen till GMU?

Grundkraven för att bli antagen till GMU är att man är svensk medborgare och har fyllt 18 år (4 § FMG). Dessutom krävs att man har ansökt korrekt, att man har genomfört Försvarsmaktens rekryttest och där lämnat alla efterfrågade uppgifter om sig själv, att man har fått godkänt resultat på antagningsprovet, och att man har godkänts vid säkerhetsprövningen enligt säkerhetsskyddslagen (3 § FFS 2015:5). När Försvarsmakten bedömer lämpligheten tar den hänsyn till ansökarens personliga egenskaper, laglydnad, hälsotillstånd, förhållningssätt till Försvarsmaktens värdegrund, samt fysisk och psykisk status (4 § FFS 2015:5).

Vad innebär en säkerhetsprövning?

Om man ska delta i säkerhetskänslig verksamhet, såsom Försvarsmakten, måste man säkerhetsprövas (3:1 säkerhetsskyddslagen). En säkerhetsprövning består av en grundutredning och registerkontroll, som betyder att man inhämtar information ur belastnings- och misstankeregistret (3:3och 3:13-14 säkerhetsskyddslagen). Angående misstankeregistret ska uppgifter däri tas bort, om exempelvis inget åtal har väckts eller om man har godkänt ett strafföreläggande (13 § lag om misstankeregister). Angående belastningsregistret ska uppgifter läggas in om man har fått en straffdom (3 § lag om belastningsregister). Om varken straffdom eller åtal har väckts mot dig bör du inte finnas i vare sig i belastnings- eller misstankeregistret. Jag kan dock inte säga vad Polisen har gjort med ditt erkännande.

Vad gäller i ditt fall?

Eftersom jag inte vet exakt vad Polisen har gjort, t.ex. om den har utfärdat några strafförelägganden, ordningsböter eller dylikt vet jag inte om du faktiskt finns i belastnings- och misstankeregistret. Eftersom inget har hänt förmodar jag att det du inte finns i båda registren. Det betyder att du bör kunna godkännas vid Försvarsmaktens säkerhetsprövning, trots att du ertappats med narkotika. Jag har dock inte fullständig information och kan därför inte uttala mig närmare om säkerhetsprövningen.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Så länge du inte finns med i misstanke- och belastningsregistret bör du kunna få godkänt på din säkerhetsprövning. Såsom du beskriver din situation, dvs. att Polisen inte hört av sig med vare sig ett strafföreläggande eller något annat, talar för att dina uppgifter inte bör befinna sig i ovan nämnda register. Det betyder därför att det inte heller bör vara kört för dig att komma in och att göra din GMU vid Försvarsmakten. Observera dock att jag inte kan uttala mig närmare om din situation, eftersom jag inte har flera detaljer om den. Tolka därför mitt svar med försiktighet. Jag rekommenderar att du begär att få ut uppgifter om dig i dessa två register för att säkerställa att du inte finns där.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare