FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/10/2023

Vad krävs för ett serveringstillstånd och måste mat ingå med alkoholförsäljningen?

Hej! Jag och en kompis har tänkt på en business där vi hade hyrts för att arrangera privata fester åt folk (med förutbestämd mängd max personer). Vi hyr då lokaler och gör allt småfix. Detta innebär att vi inte hade haft någon fast fysisk plats (men realistiskt har man nog en rotation av ca 10 lokaler som används för festerna). Tanken är inte att det ska serveras mat. Mina frågor handlar om alkohol och lyder: - Krävs det alkoholtillstånd för att sälja bakom bar? - Krävs det tillstånd för att bjuda på alkohol, utan betalning (den enda betalningen är den förbetalda summan för servicen av att fixa festen) - Om det krävs tillstånd, hur skaffar man ett sådant - Är det ok att servera alkohol utan mat - Hade man kunnat använda sig av drick-kuponger för att maximera mängden en person får dricka

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är alkohollagen (AlkoL) som reglerar frågan om serveringstillstånd, det vill säga tillstånd att servera alkohol.

När krävs ett serveringstillstånd?

Ska man servera alkoholhaltiga drycker måste man som huvudregel ha ett serveringstillstånd som utfärdas av den kommun där serveringsstället är beläget (8:1 AlkoL). Ett serveringstillstånd krävs dock inte om serveringen avser följande situationer som måste alla vara uppfyllda:

1. Om serveringen görs vid några enstaka tillfällen för i förväg bestämda personer;

2. Sker utan vinstintresse och utan annan kostnad än inköpskostnaden för deltagarna; och

3. Görs i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker (8:1 a AlkoL).

Om du och din kompis ska ha en business att arrangera privata fester, så låter det som att ni kommer servera alkohol regelbundet. Om det dessutom är en business, så kommer ni antagligen göra det med vinstintresse, det vill säga sälja dryckerna för ett högre pris än ert inköpspris. Om ni däremot bara tar betalning för ert inköpspris, så uppfyller ni det andra villkoret, men även det tredje villkoret, eftersom ni inte kan anses bedriva en yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker. Om ni även skulle servera vid några enstaka tillfällen till ett antal i förväg bestämda personer, så borde ni inte behöva ett serveringstillstånd. Emellertid tolkar jag att ni kommer serverar oftare eftersom det kommer ingå i er affärsverksamhet, så kommer ni behöva ett serveringstillstånd. Ni kan fundera på hur ni vill lägga upp er verksamhet, eftersom om ni begränsar serveringen till några enstaka tillfällen, bara tar betalt för inköpspriset och inte säljer alkoholen yrkesmässigt, så lär ni inte behöva ett serveringstillstånd.

Hur skaffar man ett serveringstillstånd?

Man ansöker om ett serveringstillstånd i den kommun där serveringen är belägen (8:1 och 8:10 AlkoL). Vidare krävs att den sökande har fyllt 20 år (3:6 AlkoL). Dessutom gäller att man kan visa sig lämplig utifrån personliga, ekonomiska och övriga förhållanden, och att verksamheten i övrigt kommer drivas enligt kraven i alkohollagen (8:12 AlkoL). Sökanden ska uppvisa kunskaper och avlägga ett prov enligt alkohollagen.

Får man servera alkohol utan mat?

Ska man servera alkohol, så krävs att man har tillgång till eget kök i anslutningen till serveringen, och även tillhandahåller lagad eller tillredd mat. Gästerna måste erbjudas ett varierat utbud av maträtter, men efter klockan 23.00 får matutbudet begränsas till ett fåtal enklare rätter (8:15 AlkoL). Det betyder att du måste servera mat för att få serveringstillstånd också.

Får man använda dryck-kuponger för att maximera mängden en person får dricka?

Mig veterligen finns det utöver de krav som ställs för att få ett serveringstillstånd ingen reglering avseende dryck-kuponger. Har du därför ett serveringstillstånd, så borde du kunna använda dryck-kuponger, men du kan även sälja till dryckerna som vanligt.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Beroende på hur ni lägger upp verksamheten, så kan ni kanske undvika att behöva ett serveringstillstånd, men eftersom ni funderar på en verksamhet som innefattar en viss regelbundenhet, så lär ni inte uppfylla undantaget och kommer därför behöva ett serveringstillstånd. Ett sådant skaffar man genom att ansöka om det hos den kommun där serveringen kommer äga rum. Vidare måste man också servera viss tillagad mat i samband med serveringen. Angående dryck-kupongerna lär ni kunna använda sådana.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare