Vad menas med begreppet "all egendom" i mitt äktenskapsförord?

I mitt äktenskapsförord står att All egendom som jag nu äger och i framtiden förvärvar ska vara dennes enskilda egendom. Ingår i uttrycket "all egendom" även mina privata bankkonton som står på mitt namn, även om jag inte uppgett kontonumren i äktenskapsförordet? Dvs är mina bankkonton nu min enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man brukar skilja mellan lös egendom och fast egendom. Lös egendom är lösa saker dvs medel (pengar) och lösa föremål. Fast egendom är jord, dvs mark.

Genom att skriva "all egendom" i äktenskapsförordet inbegriper man både lös och fast egendom. Alltså är dina tillgångar på banken din enskilda egendom. Syftet med att skriva denna lydelse i äktenskapsförordet är att det inte kommer att ske någon bodelning vid eventuell separation eftersom det då inte finns något giftorättsgods.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare