Vad menas med orubbat bo och hur mycket kan man egentligen inskränka särkullbarns arvsrätt?

Hej! Jag är en äldre man, gift sedan 35 år tillbaka, inget äktenskapsförord. Min hustru och jag har 2 gemensamma barn och hon har 3 särkullbarn. Jag har 2 särkullbarn som jag inte haft någon som helst kontakt med på flera år och det är de som har valt att ha det så då de betraktar sin styvfar som sin far. Därav vill jag minimera deras arv så mycket som det bara är möjligt. Vi har 3 fordon som är skrivna på mig och sedan har jag besparingar. Inga fastigheter. Min hustru och jag skrev ett testamente för flera år sedan där det står att den som överlever ska sitta i orubbat bo. Räcker det eller måste man skriva nåt ytterligare? Eller kan man förfara på annat sätt för att minimera mina särkullbarns arv efter mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är ärvdabalken (ÄB).

Enligt huvudregeln i 2 kap. 1 § 2 st. ÄB gäller att bröstarvingar, dvs. barn, till arvlåtaren (du) tar lika lott i dennes kvarlåtenskap, vilket i grunden innebär att dina fyra barn ärver dig med samma (lika) rätt. Men du kan naturligtvis i egenskap av arvlåtare och/eller testator reglera hur din kvarlåtenskap ska fördelas via ett testamentariskt förordnande, vilket, såvitt jag förstår, redan har gjorts genom det gemensamma testamentet (testator = den som upprättar ett testamente). Emellertid finns en bortre gräns för testators handlingsutrymme och dennes möjlighet att godtyckligt kunna fördela arvet. Under förutsättning att bröstarvinge inte har förverkat sin arvsrätt enligt 15 kap. ÄB har han eller hon alltid rätt få ut sin laglott, vilken utgör halva arvslotten, 7 kap. 1 § ÄB. Därför kan laglotten inte fråntas dina särkullbarn. Exempel: Om kvarlåtenskapen efter dig uppgår till ett värde av 1 000 000 kr kommer detta att ge fyra arvslotter om vardera 250 000 kr, vilket i sin tur innebär att laglotternas storlek landar på 125 000 kr.

Begreppet orubbat bo är egentligen något ålderdomligt och får enligt min mening ingen bäring på dina särkullbarns rätt till sin laglott. I vart fall inte om de skulle begära jämkning av testamentet. Laglottsskyddet förutsätter nämligen att de klandrar testamentet efter ditt frånfälle, vilket i så fall ska ske inom sex månader efter att de fick del av testamentet. Vidare måste tilläggas att särkullbarn alltid har rätt att få ut sitt arv direkt. I 3 kap. 1 § 1 st. ÄB sägs att efterlämnar arvlåtaren någon bröstarvinge som inte är den efterlevande makens (din hustrus) bröstarvinge gäller dock att makens rätt till kvarlåtenskapen omfattar en sådan arvinges arvslott endast om arvingen har avstått från sin rätt i enlighet med vad som anges i 9 § i samma kapitel. Dina särkullbarn kan alltså, till förmån för din hustru, avstå sin rätt till arvet efter dig och i en sådan situation brukar man då säga att den efterlevande maken sitter kvar i orubbat bo. Istället får särkullbarnen rätt till s.k. efterarv när din hustru sedan går bort, vilket innebär en rätt att ta del i hennes bo jämte övriga fem barn. Men möjligheten att kunna sitt kvar i orubbat bo är helt beroende av dina särkullbarns goda vilja, vilket givetvis även gäller din hustrus särkullbarn om hon skulle avlida före dig.

Svaren på frågorna i din ärendebeskrivning lyder sammanfattningsvis: 1. Att formuleringen avseende orubbat bo egentligen är tillräcklig så länge inget av särkullbarnen åberopar laglottsskyddet och begär jämkning av testamentet och rätten att få ut sitt arv direkt. Ett testamente blir nämligen inte automatiskt ogiltigt bara för att det kränker en bröstarvinges laglott. Det står således dig och din hustru fritt att upprätta ett testamente med vilket innehåll som helst. Men genom att väcka en klandertalan i domstol kan en bröstarvinge alltså få testamentet jämkat, dvs. helt eller delvis ogiltigförklarat, varför de här reglerna i praktiken blir ett sätt för bröstarvingar att "överklaga" testamenten. 2. Att du i dina försök att minimera dina särkullbarns rätt till arv endast kan göra detta ner till hälften av deras respektive arvslotter, vilket som sagt motsvarar storleken på deras laglotter.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare