Vad räknas som en andrahandsuthyrning?

Har en hyresrätt som fastighets ägaren säger att jag inte bor där, utan hyr ut den i andra hand. Men det är min som samt hans flickvän som bor där också. Ingen uthyrning.

Jag har ett arbete så jag reser mycket i Europa samt har två lägenheter utomlands samt sommar hus i Sverige.

Ar varit mantalsskriven i hyreslägenheten i 12år

Min son har också varit mantal skriven på min adress i alla år .

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår från att fastighetsägaren inte hyr ut sin privatbostad till dig enligt privatuthyrningslagen, utan att det är hyreslagen som är tillämplig. Hyreslagen hittar du i 12 kap i Jordabalk (1970:994) (JB).

Om du inte anses ha behov av hyresrätten, därför att du bor någon annan stans, finns det risk att ditt besittningsskydd bryts. Besittningsskyddet är bostadshyresgästens rätt att få sitt hyresavtal förlängt. Om Hyresnämnden anser att hyresvärdens intresse av att hyra ut lägenheten till någon annan, väger tyngre än hyresgästens intresse av att ha kvar lägenheten (exempelvis för att hyresgästen har en annan bostad), kan de besluta att besittningsskyddet ska brytas. Detta följer av hyreslagen 46 § 10 p.

Enligt hyreslagen får man inte hyra ut en hyresrätt i andra hand utan hyresvärdens godkännande. Av hyreslagen 42 § framgår att hyresrätten är förverkad om hyresgästen hyr ut lägenheten i andra hand utan godkännande. Man har dock rätt att ha inneboende utan godkännande. Det är skillnad på inneboende och andrahandshyresgäst. Enda sättet för hyresvärden att neka en hyresgäst att ha en inneboende i lägenheten, är om det medför men för hyresvärden att inneboenden bor där. Det följer av 41 § hyreslagen.

Ibland kan det vara svårt att dra en gräns mellan andrahandsuthyrning och inneboende. Det blir till att bedöma huruvida hyresgästen behåller kontroll över lägenheten eller inte. Om hyresgästen anses behålla kontrollen över lägenheten, talar det för att det är fråga om en inneboendesituation. På motsatt sätt anses det vara en andrahandsuthyrning om det är den boende som har kontroll över lägenheten.

Frågan har diskuterats av domstolen vid flera tillfällen. Kriterier som domstolen resonerat kring och som påverkar bedömningen är bla om hyresgästen utan förvarning kan komma in i lägenheten, har egna nycklar till lägenheten, förvarar sina tillhörigheter där och har åtminstone ett rum som är hans och som han bor i. Om den inneboende har fri tillgång till hela bostaden och hyresgästen endast kommer vid ett fåtal tillfällen, talar det för att det är en andrahandsuthyrning. Jämför med rättsfallen NJA 2001 s. 241 och RH 2007:18 där dessa olika kriterier diskuteras.

Om man anses hyra ut lägenheten i andra hand utan tillstånd, finns det risk att man blir av med sitt hyreskontrakt. Frågan blir alltså om det här kommer att anses vara en andrahandsuthyrning eller en inneboendesituation. Jag tycker att du ska framföra alla kriterier som talar för att det är en inneboendesituation i just det här fallet, till din hyresvärd, och hoppas att han godtar det. Om det blir en konflikt mellan dig och hyresvärden kan du vända dig till Hyresnämnden som får besluta i frågan.

Om det är något i mitt svar som är oklart, får du gärna maila mig på edith.grundin@lawline.se. Annars önskar jag dig stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Edith GrundinRådgivare