Vad räknas som en godtagbar bostad när man söker uppehållstillstånd?

Hej! Denna fråga gäller Migrationsverket. Min partner som bor i annat land planerar att ansöka om uppehållstillstånd och bo tillsammans med mig i Sverige. Jag är 30 år gammal och bor för närvarande i en 3:a tillsammans med min mamma. Båda av oss har heltidsjobb (tillsvidare-anställning). På migrationsverkets hemsida så står det "Att vara inneboende hos någon annan eller bo hemma hos sina föräldrar räknas inte som att ha en godtagbar bostad." Min mamma planerar inom en inte alltför avlägsen framtid att flytta och att lägenheten vi bor i då ska överlåtas till mig. Dessvärre så kan hon dock inte ge någon tidsplan på när detta exakt ska ske, men någon gång under 2023. Min fråga är; skulle detta kunna godtas när man ansöker om uppehållstillstånd trots att min mamma då eventuellt fortfarande bor kvar i lägenheten? (Jag kan ju såklart förklara att hon snart kommer flytta, men vet inte hur exakt jag ska kunna "bevisa" det?). Om jag också står med på hyreskontraktet gör det någon skillnad?

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av Utlänningslagen (UtlL)

Utifrån din fråga uppfattar jag det som att din partner ska ansöka om uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig (5 kap 3 § UtlL). Då finns det som du nämner ett försörjningskrav som innebär att du som anknytningsperson ska kunna försörja din parter samt ha en tillräckligt stor bostad för er två (5 kap 3b § UtlL).

Vad räknas som en godtagbar bostad?

Det krävs att du kan visa upp att du hyr en bostad i första eller andra hand. Du ska även kunna styrka din boendesituation genom till exempel ett hyresavtal eller intyg från hyresvärden. Som du nämner själv räknas det inte som en godtagbar bostad om du är inneboende hos din förälder.

Du måste därför stå på hyreskontraktet för att kunna styrka att du hyr en bostad som är tillräckligt stor för dig och din partner. Din mamma kan bo kvar i lägenheten, förutsatt att den är stor nog för er alla tre. Men som sagt måste du stå på hyreskontraktet för att kunna styrka din boendesituation.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare