Vad räknas som normalt slitage?

Det hat blivit en spricka i spishällen. Kan detta räknas som normalt slitage? Eller ska jag betala för en ny spis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuella bestämmelser finner du i 12 kap. jordabalken (JB) (även kallad hyreslagen).

Hyresgästens vårdnadsplikt

Enligt 12 kap. 24 § JB har hyresgästen en skyldighet att vårda lägenheten med vad därtill hör. Hyresgästen är vidare skyldig att ersätta skada som uppkommer genom hans vållande, genom vårdslöshet eller genom försummelse.

Däremot omfattas inte alla skador av vårdnadsplikten. Vad gäller skador som uppkommer av normalt bruk eller vanligt slitage är dessa undantagna vårdnadsplikten.

Vad anses vara normalt slitage?

Vad som är normalt slitage skiljer sig åt från fall till fall och det är därför alltid en bedömningsfråga. Det kan bland annat bero på hur längre hyresgästen har bott i lägenheten och omfattningen av skadorna. Några exempel på vad som räknas som normalt slitage är: mindre repor i golvet, hål i väggar efter tavlor, små repor eller sprickor i handfat eller badrum etc.

I ditt fall beror det på om det är en stor eller omfattande spricka i spishällen, hur denna har uppkommit, hur länge du har bott i lägenheten mm. Om hyresvärden kan bevisa att det inte rör sig om normalt slitage är du som hyresgäst skyldig att ersätta den uppkomna skadan.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare