Vad säger lagen om metalldetektorer?

Hur gäller lagen angående användning av metalldetektor?

Exempelvis:

Leta mynt på stranden.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller metallsökare, så blir kulturmiljölagen(1988:950) tillämplig.

Vad säger kulturmiljölagen om användning av metallsökare?

Det framgår att en metallsökare inte får användas utan tillstånd(se 2 kap. 18 § kulturmiljölagen). Det finns olika undantag där tillstånd inte krävs. Dessa gäller för riksantikvarieämbetet och användning i militär eller i en myndighets verksamhet för att söka efter annat än fornfynd. Men även för den som efter medgivande av länsstyrelsen, får utföra undersökningar av fornlämningar eller andra platser där fornfynd har hittats(se 2 kap. 18 § 3 st kulturmiljölagen).

Vad räknas som fornlämningar och fornfynd?

Fornlämningar är lämningar efter människors verksamheter från forna, det vill säga förhistoriska, tider. De ska även ha tillkommit genom äldre tiders bruk och vara varaktigt övergivna. Exempel på fornlämningar är gravar, samlingsplatser för t.ex handel, ruiner av byggnader eller lämningar efter arbetsliv(se 2 kap. 1 § 2 st kulturmiljölagen). En förutsättning för att något ska räknas som en fornlämning är att lämningen är från före år 1850(se 2 kap. 1 a § kulturmiljölagen).

Ett fornfynd är ett föremål som saknar ägare när det hittas. De ska antingen påträffas i eller vid en fornlämning och ha ett samband med denna. Men det kan också röra sig om ett fornfynd om det påträffas under andra omständigheter, och kan antas vara från tiden före år 1850(se 2 kap. 3 § kulturmiljölagen).

Tillstånd av Länsstyrelsen

Tillståndet som du behöver för att få använda en metallsökare utfärdas av Länsstyrelsen(se 2 kap. 20 § kulturmiljölagen). Tillstånd ges endast till de verksamheter som avser att "söka efter annat än fornfynd", eller som ingår i "vetenskaplig forskning hos det allmänna"(se 2 kap. 19 § kulturmiljölagen).

Om du får ett tillstånd ska det innehålla uppgifter om det ändamål metallsökaren får användas för, den person och tid som tillståndet gäller för samt det geografiska området som metallsökaren får användas och medföras inom(se 2 kap. 19 § 3 st kulturmiljölagen).

Sammanfattningsvis behöver du alltså söka tillstånd för att få använda en metalldetektor för att leta mynt på stranden. Något som kan vara bra att känna till är att det tillkommer en avgift för varje ansökan till Länsstyrelsen, oavsett om din ansökan blir godkänd eller inte.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen, eller vid ytterligare frågor .

Saga AtlefjordRådgivare