FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag19/01/2022

Vad ska ett förköpsförbehåll innehålla och behöver det registreras hos bolagsverket?

En kollega och jag har startat ett bolag tillsammans. Vi äger 50% var, Vi skulle vilja ha ett förköpsförbehåll. Finns det något som måste stå med i ett sådant avtal? Eller räcker det att vi formulerar ett dokument som vi båda skriver under?

Behöver vi skicka in detta papper till bolagsverket eller någon annan stans?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör aktiebolag regleras i aktiebolagslagen (ABL). Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga.

Vad är problemet?

Jag förstår det som att du undrar om det finns något särskilt som måste tas med i ett förköpsförbehåll och om förköpsförbehållet måste anmälas till bolagsverket.

Förköpsförbehållet ska tas upp i bolagsordningen och registreras hos bolagsverket

Ett förköpsförbehåll är en reglering av till vem aktier får överlåtas. Mer precist innebär ett sådant förbehåll att aktier måste erbjudas en ägare eller någon annan utpekad person innan de kan överlåtas, 4 kap. 18 § ABL.

Förköpsförbehållet ska tas upp i bolagsordningen, jfr 4 kap. 7 § ABL. För att föra in förköpsförbehållet i bolagsordningen behöver ni ändra i er bolagsordning och ändringen måste registeras hos bolagsverket, 3 kap. 5 § ABL. För att förköpsförbehållet ska bli giltigt måste det alltså registreras.

Vad ska ingå i ett förköpsförbehåll?

Det finns ett antal frågor som måste regleras i ett förköpsförbehåll. Vilka dessa är framgår av 4 kap. 19 § ABL. Jag länkar här till denna paragraf så kan du själv gå in och läsa vad du och din kollega behöver ta upp i ert avtal – jag tror att det blir tydligare än om jag återger alltihop.

Du är varmt välkommen att lämna en kommentar om det är något i paragrafen du har svårt att tyda, eller om du i övrigt vill att jag förtydligar någonting!

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare