FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/09/2021

Vad ska ingå i bodelning mellan sambor?

Hej jag har en liten fråga jag o min sambo ska separera jag har ett hus som jag köpt innan vi träffades o vi har under dom här sex åren som vi bott tillsammans renoverat huset o även gjort tillbyggnader på huset såsom uteveranda mm undrar vad som gäller vid sambolagen? Min sambo har flyttat härifrån sen 5 månader tillbaka men hon vägrar flytta sin adress då hon vill ha ut pengar kan hon krävs det nu när jag nu lagt ut huset till försäljning? Snälla behöver er hjälp i denna fråga vi har ju köpt gemensamma möbler o vi har renoverat ihopa vad kan hon kräva ?vad gäller? Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor finns i Sambolagen (SamboL).

Vad ska ingå i en bodelning?

Bodelning ska ske när ett samboförhållande upphör om någon av samborna begär det. När man begär bodelning tittar man på den egendom som fanns dagen då samboförhållandet upphörde (8 § SamboL). Att du har lagt ut huset till försäljning påverkar därför inte vad din sambo har rätt till.

Som huvudregel ska allt som är samboegendom delas lika mellan er så länge ni inte har något samboavtal som säger annat. Det som räknas som samboegendom är er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag, men bara om ni köpt det för gemensam användning (3 § SamboL).

Vad kommer att ingå i ert fall?

Avgörande för om bostaden kommer att ingå i bodelningen är om den införskattats i syfte att vara er gemensamma bostad. Eftersom du skriver i frågan att du köpte huset innan ni träffades så låter det inte som att det fanns avsikt att det skulle utgöra er gemensamma bostad. Huset kommer därför inte att ingå i en bodelning.

Möblerna ni köpt ihop kommer däremot att ingå i en bodelning eftersom ni köpt dem för gemensam användning.

Eftersom huset inte kommer ingå i bodelningen kommer det vara svårt för henne att få rätt till ersättning för renoveringarna ni gjort på huset så länge ni inte har något avtalat om detta.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Moa SegerRådgivare