FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/06/2020

Vad ska jag göra när jag fått brev från italienska polisen om trafikrbrott?

Hej!

Jag fick precis hem ett rekommenderat brev från Italienska polisen som hävdar att jag olovligen kört på "unauthorised entry to a limited traffic zone". “Offence detected by means of electronic devices".

Jag vet ärligt talat inte vad de pratar om. Jag var i Italien men vet ingenting om att jag skulle ha kört där man inte får, så att säga.

Hur svarar jag på brevet jag fått? Ska jag svara? Vad händer om jag anses "skyldig" till denna förseelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Brevet du fått från italienska polisen är på grund av att du (eller den bil som du är registrerad ägare till) kört in i en s.k. ZTL-zon (zona traffico limitato). Dessa zoner finns i Italien, ofta kring historiska platser, och är upprättade för att minska utsläpp och trängsel. Zonerna kan vara antingen dygnet runt eller mellan vissa klockslag på dygnet. Om en bil körs in i en sådan zon fotograferas registreringsskylten och det skickas ut böter till ägaren av bilen. Det råder ett ägaransvar för överträdelsen. Om din bils registreringsskylt har fotograferats när den kör in i en ZTL-zon är du således skyldig ett betala böterna som utfärdats (oavsett om du eller någon annan framfört fordonet). Avgörande är inte om du vet om att du kört där man inte fick köra, avgörande är om ditt fordon befunnit sig i en zon den inte fick befinna sig i.

Av andra brev som det du fått jag tidigare tagit del av, brukar det finnas angivet en bötessumma och ett kontonummer för inbetalning samt sista betaldag. Om du inte betalar böterna kommer skulden att sändas till inkasso med tillkommande kostnader. Om det finns ett angivet belopp och betaluppgifter är därav min rekommendation att du betalar böterna.

Tyvärr kan jag inte ge ett klarare besked om vad som gäller specifikt i ditt fall utan att ha tagit del av papperet du fått från italienska polisen. Då du beställt telefonuppföljning kommer jag att ringa dig på tisdag, den 23 juni, klockan 10.00. Det går bra att du innan dess, inför samtalet, sänder en kopia (scannad/fotograferad) av brevet du fått från italienska polisen till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se. Om den föreslagna tiden inte är lämplig är du varmt välkommen att återkomma så bokar vi in en annan tid.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare