Vad ska jag göra om jag blivit utsatt för förtal?

Jag är utsatt för förtal på sociala medier. En person har gjort ett inlägg med rena lögner om mig. Detta inlägg har delats mer än 13.000 gånger och det har bla nått personer på mitt arbete. Mitt anseende skadas allvarligt av detta inlägg och den stora spridningen. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du ska göra om du blivit utsatt för förtal.

För att besvara din fråga kommer jag främst använda mig av brottsbalken (BrB). Jag kommer i mitt svar först berätta lite allmänt om vad förtal är, därefter gå in på ditt specifika fall och förslag på vad du kan göra härnäst.

Vad är förtal?

Brottet förtal innebär att en person utpekar någon annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning (5 kap. 1 § BrB).

Personen kan dock frias från ansvar om han eller hon var skyldig att uttala sig alternativt om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna en sådan uppgift. I sådant fall, om gärningsmannen visar att uppgiften var sann eller att hen hade skälig grund för den, ska personen inte dömas till ansvar (5 kap. 1 § andra stycket BrB).

För att det ska räknas som förtal ska uttalandet vara avsett att skada en levande persons anseende hos andra. Uppgiften ska även ha lämnats till någon annan än den som uppgiften avser.

Bedömningen av om en uppgift i det specifika fallet är ägnad att utsätta någon för annans missaktning ska enligt praxis göras utifrån den utpekades utgångspunkt och inte utifrån allmänna värderingar (NJA 2014 s. 808). Utgångspunkten för bedömningen torde vara de sociala värderingarna på den utsattes ort, inom hans eller hennes personkrets eller samhällsgrupp.

Ditt fall

I ditt fall har ett inlägg gjorts på sociala medier, där det har skrivits saker om dig som inte är sanna och som skadat ditt anseende. Inlägget har spridits till flera personer, däribland dina kollegor.

Kraven på att en uppgift har lämnats och detta till andra personer än den utsatte är uppfyllda då inlägget har haft stor spridning. Frågan är då om uppgiften har varit avsedd att utsätta dig för andras missaktning. Eftersom du skriver att ditt anseende har skadats av uttalandet, skulle jag säga att så är fallet. Dock är det i slutändan upp till domstol att avgöra denna fråga. Domstolen avgör även frågan om något av undantagen om frihet från ansvar skulle vara aktuellt.

Vad ska jag göra?

Först och främst skulle jag föreslå till dig att be personen som gjort det här inlägget, att ta bort det, i det fall du nu inte redan har gjort det.

Därefter är mitt andra förslag att polisanmäla händelsen. Detta gör du enklast genom att antingen ringa 114 14 eller gå in på polisens hemsida

Jag vill dock uppmärksamma på att så kallade ärekränkningsbrott, som förtal, ingår under vad som kallas för enskilt åtal, vilket innebär att brottet som huvudregel ska åtalas av dig som målsäganden (5 kap. 5 § BrB).

Det finns dock undantag från denna huvudregel, däribland ifall målsäganden anmält brottet och det anses påkallat från allmän synpunkt. I sådant fall får åklagaren väcka åtal. Men om åklagaren väljer att inte väcka åtal är detta en process som du själv som målsäganden får driva. En sådan process kan vara väldigt svår och ofta mycket kostsam, vilket är värt att ha i åtanke. I sådant fall skulle jag även rekommendera dig att ta kontakt med ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig att driva vidare ärendet.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare