Vad ska jag göra om jag har fått en felaktig faktura?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
I avtalslagen uppställs inte något krav på hur ett avtal får ingås. Det innebär således att om du har fått en muntlig offert, så är detta att se som ett anbud enligt lagen. Genom att du sagt okej till det anbud/offert som företaget gett dig, så har ni ingått ett avtal enligt priset som företaget angett i offerten. Det som emellertid blir svårt med muntliga offerter är att det kan vara svårt att bevisa, i en domstol, vad du och företaget har kommit överens om för pris.
Det du kan göra nu, om du inte redan har gjort det, är att bestrida en del av fakturan. Det innebär att du bestrider den delen av fakturabeloppet som överstiger det som du och företaget muntligen kommit överens om. Ditt bestridande ska innehålla en förklaring om vad du anser är felaktigt och på vilken grund. I ditt fall blir det på grund av att fakturan strider mot den offert som företaget lämnade till dig per telefon. Du kan skicka ditt bestridande via exempelvis mail, om du skickar med brev så är det bra om det görs rekommenderat så att du kan bevisa att du gjort ett bestridande av fakturan. Det finns inte något krav på att företaget behöver besvara eller godkänna ditt bestridande för att det ska vara giltigt. Om företaget ändå anser att de har rätt till den fulla summan så är det upp till de att driva ärendet vidare. Det är dessutom positivt om du hädanefter sparar kopior på all kommunikation som du har med företaget. Detta i händelse av tvist i domstol eller med kronofogden. Enligt god inkassosed ska ett företag vid ett bestridande inte gå vidare till inkasso utan vanligen vänder sig företaget till kronofogden och ansöker om ett s.k. betalningsföreläggande. Om ditt ärende dock överlämnas till ett inkassoföretag så är det även viktigt att du bestrider den del av fakturan som du menar är felaktig även där.
Något som även är bra för dig att vara medveten om är att en domstol eller exempelvis allmänna reklamationsnämnden skulle komma fram till att du bestridit fakturan utan grund kan du behöva betala dröjsmålsränta, inkassokostnader och eventuellt andra kostnader till företaget. För att undvika att hamna i dröjsmål med betalningen kan du dock betala den del av fakturan som du anser är korrekt. Du kan även kontakta den allmänna reklamationsnämnden och förklara din situation för att eventuellt få hjälp.
Jag hoppas att det löser sig för dig och jag skulle varmt rekommendera dig att boka tid med någon av våra jurister som även kan hjälpa dig ta frågan vidare här.
Bästa hälsningar,