Vad ska jag göra om min hyresvärd menar att jag stör mina grannar?

Hej Jag har fått ett brev om hot om vräkning. Hyresvärden säger att det är inte första gången klagar på mina barn och att vi stör dem. Enligt brevet har grannarna sagt att vi har blivit tillsagda, men inga grannar, polisen eller vaktbolag har någonsin kommit till min lägenhet för att be oss dämpa oss. Det påstås att vi för liv och våra gäster också. Vi har sällan gäster och de vi har är inte störiga, vi festar inte, vi lägger oss kl 22-23 . Ett av mina barn har en kompis hos oss och då sitter dem i rummet och vi hör inte något från dem. Det finns flera ungdomar i trappan som för oväsen i tid och otid, men jag klagar inte eftersom ljud får man tåla. Jag blev väldigt bekymrad eftersom jag vet ej vad jag har gjort som är störande. Vi fick klagomål för flera år sedan också och då bad jag hyresvärden komma med bevis och klockslag/dag då då påstådda störningar har ägt rum, men grannen i frågan kunde inte svara på det och då sade jag att jag kommer att anmäla grannen eller grannar för trakasserier. Vi bor i en trappa där det bor många unga och tonåringar och de är lite högljudda till och från, men vi säger inget om det. Jag vet inte hur jag ska kunna skydda mig och sätta stopp för detta. Jag pratar med några grannar och de säger att de knappast hör oss. Ibland hör de barnen med det slutar snabbt. Vad ska jag göra? Jag har ingen aning om när och hur vi har stört. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det som att ni bor i en hyresrätt, som ni hotas att bli vräkta ur då grannar påstått att ni stör och för oväsen. Du skriver att ni har fått brev om hot om vräkning, och jag antar att det utgör en tillsägelse från hyresvärden.

Bestämmelser om hyresvärdens och hyresgästers rättigheter respektive skyldigheter regleras i den så kallade Hyreslagen i Jordabalken (JB) 12 kap.

Hyresgästens skyldigheter
I enlighet med JB 12 kap 25 § ska en hyresgäst, när denne använder lägenheten, se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmljö att de inte skäligen bör tålas. Alltså, ska hyresgästen se till att andra, t.ex grannar, inte utsätts för störningar som försämrar deras hälsa och bostadsmiljö som inte skäligen bör tålas.

Vidare enligt samma bestämmelse, ska hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att störningarna ska upphöra omedelbart och underrätta socialnämnden i den kommun lägenheten är belägen. Som framgår av frågan verkar din hyresvärd gett dig en sådan tillsägelse, men inte underrättat socialnämnden. Anledningen till att socialnämnden kopplas in är för att de ska få reda på att en hyresgäst riskerar att förlora sin bostad, då de kan komma att erbjuda hjälp beroende på omständigheterna.

En hyresgäst som inte visar hänsyn och stör sina grannar, oavsett tid på dygnet, riskerar att bli uppsagd i förtid eller inte få sitt hyresavtal förlängt i enlighet med JB 12 kap 42 § p 9.

Föreligger det en störning enligt 12 kap § 25 JB?
Observera att det inte är alla störningar som omfattas av regeln. Det avgörande för om en störning föreligger utgår från en bedömning om vad som anses behöva tålas i en flerfamiljshus eller inte. Eftersom att man utgår från vad som "allmänt betraktas som en störning" tas inte hänsyn till eventuell överkänslighet hos den störda omgivningen. En hyresgäst måste acceptera vissa lindriga störningar i ett  flerfamiljshus. Som exempel kan nämnas att lekande barn kan störa sömnen för en granne som jobbar natt och sover dagtid. Denna typ av störning är  acceptabel.

Utifrån den information som du har  presenterad i inlägget finns det inget underlag för att min bedömning  ska resultera i att din och din familjs beteende som hyresgäster kan  anses vara en störning som täcks av 12 kap § 25 JB.

Tips på hur ni går vidare
Det  är den som påstår att en störning föreligger som har bevisbördan. Så  länge det inte går att bevisa att det förekommer omfattande störningar återkommande gånger via t.ex dokumentation eller vittnesmål från andra  grannar i omgivningen finns det inte mycket ni behöver oroa er för! Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med hyresnämnden som kan hjälpa dig att gå vidare med ärendet.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline"

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare