Vad ska man tänka på vid betalning av deposition/förskottshyra?

Hej, min son ska studera i Milano med start januari 2023 och ska hyra en lägenhet av en italiensk kvinna och har skrivit på ett hyresavtal där hon önskar förskottsbetalning på 600 euro (deposition) samt 500 euro (förskottshyra) så totalt 1100 euro och tänkte höra om det är något speciellt man ska tänka på innan man betalar in förskottet eller annat som kan vara bra att känna till? Tack på förhand.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det är något speciellt man ska tänka på innan man betalar en förskottsbetalning/deposition till studentlägenhet vid utlandsstudier.

Det är viktigt att ha skrivit hyresavtal innan depositionen betalas.

Utifrån din fråga så läser jag att din son har skrivit på hyresavtal med hyresvärden om uthyrning av lägenheten, detta är bra då utgångspunkten är att avtal ska hållas, din son betalar deposition och hyra i utbyte för att bo i lägenheten. Att ha undertecknat avtal innan depositionen betalas tyder på att hyresvärden vill hyra ut lägenheten och det minskar risken för bedrägeri, vilket är bra.

Det kan vara bra att kontrollera lägenheten innan förskottsbetalningen:

Det kan vara bra om du eller din son har möjlighet att kontrollera lägenheten innan betalningen görs för att se om lägenheten är i ett skick som motsvarar vad som framgick av avtalet.

Se till att du eller din son kan bevisa att förskottsbetalningen har ägt rum:

Det är mycket viktigt att ni kan bevisa att förskottsbetalningen har ägt rum. Om en eventuell tvist skulle uppstå mellan din son och hyresvärden om att förskottsbetalningen har ägt rum så måste din son kunna bevisa att han faktiskt har betalat. Exempelvis kontantbetalning kan göra det svårt att bevisa att betalning ägt rum och det finns en risk att bli lurad.

För att sammanfatta din fråga:

Tänk på att det är bra att avtal har undertecknats och att det generellt minskar risken att bli lurad, tänk också på att undersöka lägenheten innan så att den är i avtalsenligt skick samt att kunna bevisa att förskottsbetalningen gjorts.

Om du skulle ha någon mer fråga är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare