FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/10/2023

Vad sker vid hävning av köp?

Hej Jag har av en privatperson köpt en uppdagad piratkopierad vara, ett par Nike-skor. För att ta tillbaka varan, då jag vill häva köpet, så kräver säljaren att jag måste leverera skorna i den låda som jag fick dem levererade i. Annars tänker inte köparen ta tillbaka skorna. Jag har inte kvar lådan men undrar om det har någon betydelse?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar dina omständigheter har du köpt en produkt och fått en kopia när köpet egentligen skulle gälla en äkta vara. När jag besvarar din fråga kommer jag även att använda mig av köplagen (KöpL) eftersom du köpt varan av en privatperson.

När kan du häva ett köp?

Eftersom skorna du köpt får anses vara feaktiga med tanke på att det är piratkopior så kan du göra påföljder gällande (30 § KöpL). Med tanke på att skorna är piratkopior och att de såklart påverkar ditt intresse till att köpa skorna så måste detta anses vara ett väsentligt fel, samt att säljaren rimligtvis förstår detta, så kan du häva köpet (39 § första stycket KöpL)

Vad innebär det att häva ett köp?

Genom att du häver köpet så blir både du och säljaren skyldig att återlämna de prestationerna ni fått genom köpet, i detta fallet ska du lämna tillbaka skorna och säljaren pengarna du betalat för dem (64 § andra stycket KöpL). Däremot bortfaller din rätt till hävning om du inte kan återlämna varan väsentligt oförändrad. Att du inte har kvar lådan längre kan rimligtvis innebära att du inte har möjligheten att häva längre (66 § första stycket KöpL).

Råd till dig

Även om du inte har möjlighet att häva på grund av avsaknaden av lådan skorna kom i är mitt råd till dig att försöka förhandla med säljaren och komma fram till något som ni båda blir nöjda med, till exempel at du kan få en delav pengarna tillbaka om du återlämnar skorna.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Elias BergmanRådgivare