Vad ställs för krav på omprövning av betyg?

Ansökan om omprövning av betyg, Högskoleförordningen (6 kap 23-24 §). Förfarandets maximala längd. Beslutet om betyg på en universitetskurs fattades den första i månaden. Studenten informerades 15 dagar senare via publicering av betyget i betygsdatabasen (LADOK). Studenten lämnade in en ansökan om omprövning av betyget (8 dagar efter publicering). På den nionde dagen informerar examinatorn studenten om att han kommer att vara på semester i 2 månader. Studenten skriver till kursadministrationen som i sin tur informerar studenten om att studenten måste vänta på att förfarandet ska börja tills examinatorn återvänder och att under tiden ingen ersättare för att hantera förfarandet har valts eller kommer att väljas. Så studentens ansökan om omprövning av betyg kommer sannolikt att ta över 3 månader totalt. Frågor: A. Finns det någon maximal längd för omprövning av betyg kan dröja enligt lag och regler? B. Är universitetet skyldigt att välja en ersättare (skyldigheten att bestämer ersättaren i förväg under längre schemalagd frånvaro av examinatorn)? C. Har studenten en rätt att söker om genomförande av förfarandet i frånvaro av den ursprungliga examinatorn (att en ersättare utses och omexamination ändå genomförs inom rimlig tid)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till omprövning av myndighetsbeslut regleras det främst av förvaltningslagen (som du kan hitta här). Förvaltningslagen lämnar däremot företräde för annan lag eller förordning som avviker från vad som stadgas i förvaltningslagen (4 § förvaltningslagen). I detta fall innebär det att högskolelagen och högskoleförordningen kommer vara de huvudsakliga lagrummen som reglerar frågan, med komplettering av förvaltningslagen om det inte föreligger avvikande bestämmelser.

A: Finns det någon maximal längd för omprövning av betyg?

Det föreligger inte någon maximal längd för hur lång handläggningstid en omprövning av betyg kan tänkas ta. Utan istället bör handläggningen ske så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts (9 § förvaltningslagen). Skulle det vara så att handläggning av ett ärende kommer dra ut på tiden måste även skolan meddela det (11 § förvaltningslagen). Av högskoleförordningen framgår det att bara examinatorn får besluta om betyget (6 kap. 18 § Högskoleförordningen). I och med att omprövningen har inkommit under den tiden då den enda som kan besluta i ärende är på semester samt att universitet har meddelat om detta, torde tiden för förfarandet vara förenligt med 9 § förvaltningslagen.

B: Är universitetet skyldig att välja en ersättare?

Det finns ingen lag som uttryckligen säger att universitetet måste välja en ny examinator under tiden som den andra examinatorn inte finns tillgänglig. Även på denna fråga behöver vi falla tillbaka på myndigheters skyldighet att handlägga ärendet snabbt, enkelt och kostnadseffektivt utan att det ska eftersätta rättssäkerheten (9 § förvaltningslagen). Är exempelvis examinatorn på semester i 2 månader under tiden som kursen pågår så bör skolan absolut hitta en ersättare, är det däremot under sommaruppehållet för universitet bör bedömningen bli en annan. Det är ju inte så kostnadseffektivt eller enkelt att behöva hitta en ersättande examinator under tiden som kursen inte pågår.

C: Har studenten rätt att få omprövningen genomförd i frånvaro av den ursprungliga examinatorn?

Även till denna fråga kan jag inte hitta något lagkrav på att en student har rätt till att få sin omprövan genomförd utan ursprunglig examinator, utan svaret blir tyvärr samma som för fråga A och B. Däremot så kan bedömningen påverkas om exempelvis betyget ifråga avser ett icke godkänt betyg och att ett godkänt betyg krävs för att nästa termin kunna söka in till nästa termin, i och med att handläggningstiden kan få negativa konsekvenser för dig som enskild.

Sammanfattningsvis

Som jag ser det finns det inte så mycket genom vare sig högskoleförordningen eller förvaltningslagen som ger tydliga förhållningssätt kring hur ett universitet ska handlägga omprövningsärenden. Jag skulle därför rekommendera dig att kolla om just ditt universitet har särskilda anvisningar för hur beslut ska fattas på just det universitet eller fakultet som har hand om omprövningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare