Vad utgör ärekränkning (förtal respektive förolämpning)?

Hej. Jag var nattvandrare men har uteslutits på grund av ett brott jag gjorde för 30 år sedan. Det var en person i gruppen som gick till de som hade hand om den och sa vad hon hört för 30 år sedan. Jag tog ett brottregester utdrag som inte vissa något. Hon hade hört det från min gamla fru. Och de anklagar mig för våldtäkt och kidnappning av mina barn och att jag skulle varit på dem sexuellt . . Det första stämmer visserligen men inte kidnappningen och att jag skulle varit på dem sexuellt. Men har varit på laglig sedan dess. Kan jag stämma dem för förtal eller ärekräkning då det har skadat personers uppfattning av mig i gruppen och mig psykiskt så pass mycket att jag har funderat på självmord. Det har även kommit fram till mina andra barn som jag har.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ärekränkning som gemensam benämning på förtal och förolämpning
Brotten förtal respektive förolämpning är brott som faller under den gemensamma benämningen ärekränkning. Ärekränkning regleras i 5 kap. brottsbalken (BrB).

Definitionen av förtal och huruvida det uppnåtts i ditt fall
Förtal innebär att utpeka annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadsätt, alternativt att lämna uppgift ägnad att utsätta personen för andras missaktning (5 kap. 1 § första stycket BrB). Uppgifterna som lämnas ska alltså vara ägnade att utsätta dig för andras missaktning. Det ska således vara fråga om en nedsättande uppgift. Det spelar emellertid ingen roll huruvida det som sägs verkligen har hänt eller inte. Det kan därmed vara förtal trots att det som sägs är sanning. Vidare krävs för förtal att uppgiften på något sätt sprids.

Det du nämner kan innebära förtal. Mot bakgrund av vad som framgår av förtalparagrafen kan det konstateras att det i ditt fall skulle kunna innebära förtal. Detta eftersom det som sagts om dig kan ses som nedsättande. Vidare bör det uppfylla kravet på spridning eftersom det berättats till flera personer.

Definitionen av förolämpning och huruvida det uppnåtts i ditt fall
Av brottsbalken framgår att den som uttalar sig nedsättande eller beter sig förödmjukande mot annan döms för förolämpning om gärningen i fråga är ägnad att kränka personens självkänsla eller värdighet. Den som döms för förolämpning döms till böter eller i det fall brottet är grovt, till fängelse i högst sex månader (5 kap. 3 § BrB). I det här fallet är det fråga om nedsättande uttalanden och förödmjukande beteende som även tyder på att vara ägnat för kränkning vilket därmed skulle kunna falla in inom brottet förolämpning.

Anmälan hos polisen

Det du nämner kan alltså både utgöra förtal och förolämpning och du kan göra en anmälan hos polisen. Detta kan du göra genom att ringa till polisen på 114 14 eller besöka polisstationen.

Hoppas du fick svar på din fråga och att det löser sig med situationen du befinner dig i. Om du mår dåligt kan du alltid prata med någon som jobbar inom vården, eller med någon du känner och litar på. Det är även möjligt att kontakta någon på en stödlinje (och du kan alltid vara anonym om så önskas). Till exempel kan du kontakta Mind Självmordslinjen, chatt via mind.se eller på telefon 90101.

Anton BlomqvistRådgivare