FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/08/2022

Vad utgör fastighetstillbehör och vad händer med ett föremål som tillförs av annan än fastighetsägaren?

Jag undrar: Om man haft stängsel på annans mark i många år för fårbete. Nu vill vi ta bort stängslet men fastighetsägaren säger att det är deras stängsel trots att vi bekostat det och satt upp det. Vem har rätt enligt lag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilka lagar är tillämpliga?

Det är jordabalkens (JB) regler om fastighetstillbehör som reglerar vem som äger vad på marken.

Vad utgör fastighetstillbehör?

Fastighetstillbehör är exempelvis ett stängsel som har anbragts på fastigheten för stadigvarande bruk (2:1 JB). Med ett anbringande menar man att föremålet kan användas på normalt vis (prop. 1966:24 s. 88). Eftersom stängslet kan användas på det sedvanliga viset, så bör stängslet anses vara anbragt på fastigheten. Med stadigvarande bruk menar man att föremålet ska kunna användas mer permanent. Eftersom stängslet har använts i många år bör det utgöra fastighetstillbehör. Dock är det så att ovan endast gäller om det är ägaren till fastigheten som också tillför fastigheten ett föremål ägaren äger (2:4 1 st. JB). Eftersom du äger stängslet och har anbragt det på grannens fastighet, så är stängslet inte fastighetstillbehör, med mindre det finns en servitutsrätt för din fastighet.

Om du exempelvis har servitutsrätt till din grannes fastighet, så bör föremålet bli ditt eget fastighetstillbehör (2:1 JB). Med andra ord bör du kunna göra vad du vill med stängslet. Eftersom jag dock inte vet om din fastighet har en servitutsrätt på grannens fastighet, så kan jag inte heller uttala mig närmare om stängslet utgör ditt fastighetstillbehör.

Vad händer med föremål som har tillförts av en annan än fastighetsägaren?

Huvudregeln är att föremål förblir lös egendom, om föremålet som ägs av en annan än fastighetsägaren tillförs fastigheten (2:4 1 st. JB). Det skulle betyda att stängslet egentligen ska ses som lös egendom, om inte undantagsregeln är aktuell. Undantaget finns i accessionsreglerna som säger att äganderätten i princip förloras, om ett föremål inte kan tas bort utan större besvär. Antagligen bör stängslet kunna tas bort utan större besvär, och i så fall bör du ha rätt att ta bort stängslet, eftersom du äger det.

Avslutande ord och min rekommendation

Inledningsvis gäller att stängslet inte är fastighetstillbehör, därför att du äger det. Har du däremot servitutsrätt, så bör stängslet vara fastighetstillbehör, därför att du har använt det på sedvanlig vis under många år. Det bör därför ge dig rätt att ta bort stängslet, även från din grannes fastighet, just för att stängslet utgör ditt eget fastighetstillbehör. Om du inte har servitutsrätt, så bör stängslet vara lös egendom som bör ge dig rätt att ta bort stängslet, så länge stängslet kan tas bort utan större besvär. Det är dock alltid viktigt att du kan bevisa att du äger stängslet. Min rekommendation är därför att först se om du kan bevisa att du har uppfört stängslet och att du också äger det. Därefter skulle jag rekommendera att du pratar med din granne för att försöka lösa er tvist. Om ni inte kan enas, så rekommenderar jag att du tar kontakt med en jurist som kan hjälpa dig vidare med att ta bort stängslet.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare