Vägran till laglott

Hej Min syster vägrar ge mej min laglott , har hon rätt att göra det? Hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

Jag förutsätter att det i din situation rör sig om arv från exempelvis förälder eller dylikt, men svaret på frågan beror högst på om dödsboet är skiftat eller inte, då det kan vara fråga om olika handlingsalternativ.

Om dödsboet är oskiftat

Om det i din situation rör sig om att dödsboet ännu inte är skiftat, d.v.s. kvarlåtenskapen från den avlidne ännu inte har delats ut till arv- och testamentstagare så kan du som eventuell dödsbodelägare begära ut ett skifte av dödsboet. Ifall delägarna inte är överens om skiftet, så kan varje delägare ansöka om ett förordnande hos en skiftesman vid tingsrätten (23:5 ÄB). Om denne sedan inte kan ena delägarna om hur skiftet ska gå till, så kan skiftesmannen begära ett tvångsskifte varav varje person får sin lagberättigade del av arvet

Om dödsboet redan är skiftat, har du ett sakrättsligt anspråk på din laglott, som din syster inte kan neka dig

Laglott är ett juridiskt anspråk på en viss del av den avlidnes kvarlåtenskap. Vad detta innebär är att du kan ansöka om ett föreläggande hos kronofogden för att se till att du får den andel av egendomen som du har rätt till.

Hoppas det var svaret på din fråga !

Eles KarahalilovicRådgivare