Väktare om dömd för brott

Hej,jag undrar om får utbilda sig till väktare om man är dömd för olaga hot o sexuell ofredande?(ett sms o 2 dickpicks)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det enkla svaret är i regel nej. Enligt lag om bevakningsföretag 10 § så är den kontrollerande myndigheten Länsstyrelsen. Länsstyrelsen kontrollerar så att bevakningspersonal är lämplig i form av medborgerlig pålitlighet, laglydighet och personlig lämplighet. Det innebär att de kontrollerar belastningsregister och även ibland misstankeregistret beroende på vilken typ av väktartjänst du ska ha.
Eftersom det kostar bevakningsföretaget dels för en eventuell utbildning och dels för varje person som ska lämplighetsprövas hos Länsstyrelsen så gör de flesta företag en för-kontroll, alltså begär ett utdrag från belastningsregistret och påvisar det att du är dömd för brott så kommer detta i förlängningen leda till ett avslag hos Länsstyrelsen och då avslutar man anställningsprocessen redan där.

Undantagen som görs ska vara av väldigt ringa art och helst ligga längre bak i tiden för att godkännas.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare