Var betalas skatt på pension om man är begränsat skattskyldig?

Var betalar jag skatt på pension. Begränsad skattskyldig vid flytt till Finland

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som är begränsat skattskyldig i Sverige är enligt 3kap. 18§ p.1 Inkomstskattelagen skattskyldig för inkomster som anges i 5§ SINK. 5§4p. SINK stadgar att pension är att se som skattepliktig inkomst. Enligt 7§ SINK ligger skattesatsen på 20 %.

Pensionen ska alltså beskattas i Sverige trots att du är begränsat skattskyldig.

Finland skulle även kunna ha anspråk på skatt men eftersom jag inte är bekant med deras rätt vågar jag inte uttala mig om det. Skulle så vara fallet kan du dock inte bli fullt beskattad i både länderna i och med att Sverige och Finland har ett dubbelbeskattningsavtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Gustav WahlbergRådgivare