Var kan jag anmäla min sons förskola för falska anklagelser i en anmälan till socialtjänsten?

Hej

Personal på förskolan gjorde anmälan på mig och min man att vi har bristande kommunikation, bristandeföräldarskap. Min son har barnastma och var ofta hemma med mig på grund av sin sjukdom, han blir hostig, svårt att andas, kräks och hög fiber. Han har två olika mediciner, jag alltid meddelar förskolan när han är sjuk eller när jag är ledig från jobbet och vill att min son vara hemma med mig och när hans pappa hemma han stannar med honom. Jag alltid skickar meddelande till förskolan och jag pratar med de en stund om hur det gick med honom när han är sjuk. Dem anmälde att det otillräcklig kommunikation med oss och bristande föräldraskap

Har de rätt att hitta på saker och anmäla fast om det är inte sant och säga “ bristandeföräldrskap". Allt som stor i anmälan inte sant, har de rätt att anmäla hur som helst bara för att de har makt och hitta på saker på människor? Vem kan jag anmälar de?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag poängtera att jag utgår i föjande svar från att det är en kommunal förskola som din son går på.

Deras befogenhet att anmäla er som föräldrar

Enligt 14 kapitlet 1§ Socialtjänstlagen (SoL) har de en skyldighet och inte bara en rättighet att anmäla er om de tror att er son far illa. Det de kan mena på här är möjligtvis då någon sorts försummelse som kan orsaka risker för sonens hälsa när de säger "bristande föräldraskap". Socialtjänsten måsteutreda detta enligt 11 kapitlet 1§ SoL. Om det som du säger är så att det inte alls stämmer det som förskolan har sagt och deras påståenden inte kan bevisas kommer denna utredning förmodligen inte mynna ut i någon åtgärd. Jag förstår att det är jobbigt att vara anmäld ändå, vill du anmäla skolan i sin tur för det som hänt kommer en kortare beskrivning nedan.

Dina möjligheter att anmäla skolan i sin tur

Det finns olika sätt att anmäla förskolan/dess personal för hur personalen agerat mot din son och er. Det du kan göra är följande:

1. Du kan anmäla detta till justitieombudsmannen som har tillsyn över myndigheter. Det kommer då att mynna ut i en rekommendation eller kritik.

2. Mer specifikt för skolor kan du anmäla detta till skolinspektionen beträffande både skolan och den förskolelärare du menar betett sig illa mot er. Denna anmälan kommer då tas vidare till lärarnas ansvarsnämnd och sedan kan eventuella påföljder såsom återkallelse av legitimation inträffa.

Behöver ni mer hjälp i denna fråga är ni välkomna att ställa en ny fråga här eller kontakta en av Lawlines duktiga jurister här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare