FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/03/2022

Var ska barnet folkbokföras vid växelvist boende?

Hej!

Är nyseparerad och har en son på 2,5 år. Jag och mitt ex har delad vårdnad. Jag vill flytta med honom när jag ändrar min folkbokföringsadress men det vill inte pappan. Han har egentligen inget bra argument för det medans jag menar att jag har alltid, både innan vår son kom och efter skött pappersarbetet hemma, hållit koll på tider osv. Mitt ex är väldigt slarvig och jag är ganska säker på att han kommer strunta i att berätta för mig när läkarbesök och dylik ska ske. Jag är jätterädd att han ska gå bakom ryggen på mig med viktig information ang vår son.

Det ska tilläggas att han är väldigt sårad och det visar sig genom att stänga ute mig totalt. Även när det handlar om vår son. Jag vill gå tillbaka ifrån varannan vecka till fem dagar för jag börjar märka separationsångest hos vår son. Men mitt ex säger att

-Jag tycker det fungerar bra..

och markerar tydligt att han inte vill prata om nått.

Har jag argument för att byta folkbokföringsadress eller vad är det dom baserar utredningen på?

Vart är det man vänder sig för bra rådgivning föräldrar emellan som separerat?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! På din fråga är folkbokföringslagen (FOL) tillämplig. Jag tolkar din fråga som att du och barnets far har separerat och att du har flyttat till annat boende. Som jag tolkar det rör det sig inte om oenighet kring flytten i sig, utan oenighet kring var barnet ska vara folkbokfört. För tydlighetens skull kommer jag först gå igenom hur det fungerar generellt vid folkbokföring av barn och sedan tips på hur du kan gå tillväga.

Barns folkbokföring
För att ändra ditt barns folkbokföringsadress kan du göra en flyttanmälan via skatteverket. Flyttanmälan behöver godkännas av båda vårdnadshavare. Om den andra vårdnadshavaren inte samtycker till flyttanmälan eller inte svarar på Skatteverkets förfrågan avvisas anmälan (30 § FOL). Skatteverket ska sedan utreda var barnet ska vara folkbokfört och eventuellt folkbokföra barnet utan att en ny anmälan krävs. Skatteverket får bestämma att barnets nya folkbokföring ska gälla från den dag då vårdnadshavaren folkbokfördes på fastigheten (35 § andra stycket FOL).

Huvudregeln är att barn får folkbokföras hos den av vårdnadshavarna som ni vårdnadshavare gemensamt bestämmer, under förutsättningarna att: 1. föräldrarna har gemensam vårdnad, och 2. barnet har ett växelvist boende hos båda sina föräldrar (7 a § FOL). Med uttrycket växelvist boende menas ett boende där barnet tillbringar sin dygnsvila hos sina vårdnadshavare i "ungefär samma omfattning". Om ni inte kan komma överens är inte huvudregeln tillämplig. Om det inte heller finns en dom eller ett avtal om ert barns boende, ska barnet folkbokföras hos den förälder där Skatteverket anser att det har sin egentliga hemvist.

Råd och sammanfattning
Sammanfattningsvis behöver båda vårdnadshavare godkänna adressändring för barnet. Om den andra vårdnadshavaren inte samtycker till flyttanmälan eller inte svarar på Skatteverkets förfrågan avvisas anmälan som gjorts för barnet (30 § FOL). Skatteverket ska sedan utreda var barnet ska vara folkbokfört och eventuellt folkbokföra barnet utan anmälan. Om ni inte kan komma överens och det inte finns en dom eller ett avtal om ert barns boende, ska barnet folkbokföras hos den förälder där Skatteverket anser att det har sin egentliga hemvist.

För fler frågor kring barnets folkbokföring råder jag dig att vända dig till Skatteverket. Behöver du råd kring den växelvisa boendesituationen för ditt barn råder jag dig att vända dig till familjerättsbyrån i din kommun för råd, i det fall att ni inte kan komma överens.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare