Var skickar man anmälan om förtal?

Hej! Jag behöver hjälp för att kunna anmäla någon för förtal o sprider rykten. Var ska jag göra o söker rätt person att kunna kontakta

Lawline svarar

Hej!

Det du bör göra är att kontakta polisen så snart som möjligt. Det gör du genom att ringa 11414 för anmälan (icke-akuta situationer) eller genom att gå in på polisens hemsida. Det är viktigt att det är just du som lämnar in anmälan, eftersom åtal som utgångspunkt bara får väckas om den förtalade själv anmäler brottet. Var även noggrann med att säkerställa den bevisning du har, så att tillräckliga grunder finns för en förundersökning.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare