FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/07/2022

Vara som aldrig anlände

Jag skulle swisha en kille för att jag skulle köpa en sak av honom och ge en annan person i födelsedagspresent, han skickade aldrig det jag swishat för det här hände 2021 och har gjort allt jag kunnat göra och det var 550kr och vill verkligen ha tillbaka dom pengarna, men hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det rör köpet ett förhållande mellan två privatpersoner. Detta betyder att vi kommer använda köplagen (KöpL) för att besvara frågan.

Om en vara inte överlämnas till köparen har du som köpare rätt att kräva fullgörelse eller häva köpet (22 § KöpL). Om köparen är i dröjsmål, om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insåg eller borde insett detta får köparen häva köpet (25 § KöpL). Säljaren måste i detta fallet insett att det är av väsentlig betydelse eftersom du inte erhållit varan.

Det kan finnas ett straffrättsligt ansvar för säljaren. Säljaren kan genom att inte prestera i köpet gjort sig skyldig till bedrägeri eller ringa bedrägeri (9 kap. 1-2 § brottsbalken). Om personen döms för brott kan du erhålla de pengar du betalat genom skadestånd.

Jag hade rekommenderat dig att göra en polisanmälan om bedrägeri. Om polisen kan identifiera säljaren kan ärendet tas vidare och åklagare kontaktas. Åklagaren beslutar sedan om åtal ska väckas mot säljaren. Du kan även själv genomföra en rättsprocess där du kräver säljaren på den summa som du betalat för varan.

Hoppas detta svar hjälper dig!

Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare