Varaktigt bosatt i Sverige

Ansökan om varaktigt bosatt i Sverige - räknas tiden då man varit asylsökande som laglig vistelse? Räknas ansökningstiden och tiden som man varit asylsökande in i de 5 åren man ska ha bott i Sverige utan avbrott för att få ställning som varaktigt bosatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Följande information för att besvara din fråga har jag hämtat från Migrationsverkets hemsida. Se här. För att få ställning som varaktigt bosatt i Sverige råder ett krav att du bland annat ska ha bott i Sverige i fem år utan avbrott och haft uppehållstillstånd, eller på annan grund varit lagligen bosatt, i Sverige de senaste fem åren. Migrationsverket framför att ifall du är flykting eller alternativt skyddsbehövande kan du räkna tiden från den dag du lämnade in ansökan om asyl eller om ansökan om ny prövning. Ansökningstiden och tiden man varit asylsökande bör således räknas in i dessa fem år.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare