Varan levereras inte och säljare svarar inte på meddelanden

2020-10-02 i Köplagen
FRÅGA
köpt en vara på marketplace, i stockholm. betalat fraktkostnaden och varan, men inte fått varan, bor i västerås, så han skulle skicka men inte gjort det på 3 veckor. vad kan jag göra? har skrivit men inget svar och inga pengar swischade åter ,när jag begärt det. har anmält på marketplace, men inget svar där.
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har genomfört ett köp med en annan privatperson och därmed är köplagen (KöpL) tillämplig.

Här stadgas det att du kan kräva att köparen ska skicka dig varan. Du kan även häva köpet och kräva skadestånd (22-29 §§ KöpL). På din fråga verkar det dock tyvärr som att personen du har köpt varan ifrån inte har någon avsikt att leverera varan över huvud taget utan att det snarare rör sig om ett bedrägeriförsök.

Min rekommendation blir därför att skriva till personen ytterligare honom en gång och be honom att fullgöra köpet (23 § KöpL) och om han inte kan göra det så bör du häva köpet (25 § KöpL) och då också få pengarna tillbaka. Om han fortsatt inte svarar på dina meddelanden är min rekommendation att du vänder dig till polisen och gör en polisanmälan. Du kan läsa mer om bedrägeri och om vad du kan göra på polisens hemsida här.

Hoppas du har fått svar på din fråga och att din situation löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Filip Karlsson
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Köplagen (1387)
2021-07-29 Fel i husvagn, köparens rättigheter
2021-07-29 Fel i husvagn
2021-07-28 Felansvaret enligt köplagen - Vad gäller?
2021-07-27 Vem ansvarar för fel i en husvagn när det rör sig om ett köp mellan två privatpersoner?

Alla besvarade frågor (94380)