Värdering av tillgångar i ett dödsbo.

Hej Min man dog i dec-21. Han har 2 barn. Värdering av fastigheten gjordes i jan-22. Fastigheten var då i slitet skick och blev lågt värderad. Barnen godkände värderingen. Jurist sa ok till att jag startade renovering. Så nu har jag ökat värde på fastigheten-ganska mycket. Nu vill barnen ha en ny värdering-är det rätt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer utgå i mitt svar ifrån att arvet efter din avlidne man fortfarande inte har delats ut till arvingar, testamentstagare och make. Förfarandet regleras i sådana fall huvudsakligen av ärvdabalken, specifikt kapitel 19 - 23 i sagda lag. Du kan hitta länk till ärvdabalken (här).

När en person dör ska en bouppteckning göras senast tre månader efter dödsfallet (20 kap. 1 § ÄB). Vid bouppteckningen ska alla tillgångar och skulder som hör till den avlidna antecknas och värderas (20 kap. 4 § ÄB). Värderingen som här avses kan sägas utgöra en del av inventeringen av dödsboet och behöver inte vara det slutgiltiga värdet för tillgångarna när arvet väl ska skifta till arvingar, testamentstagare eller make. När väl arvskiftet sen ska ske står det arvtagarna fritt att välja vid vilken tidpunkt som egendom ska värderas och hur den ska värderas, det enda som egentligen har betydelse är att alla dödsbodelägare kommer överens (se NJA 2015 s.558). Med det sagt så kan barnen till din avlidne make göra en värdering på huset närsomhelst under dödsboets gång och hävda att arvskiftet ska ske på den värderingen. Däremot så behöver du inte gå med på det, utan kan hävda att fastigheten ska värderas utifrån dess värde vid bouppteckningen, då värdet på huset har stigit på grund av din renovering. I slutändan kommer det helt enkelt koka ner till vad ni kommer överens om att fastigheten ska värderas till. Skulle ni inte komma överens ska istället en skiftesman ta beslut om tillgångarnas värde (23 kap. 2 § ÄB). Kan inte skiftemannen heller hjälpa er komma överens kommer troligtivs tillgångarnas verkliga värde vid tiden för skiftet användas som värderingsunderlag (NJA 2015 s. 558).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare