Vårdnad, umgänge och underhåll när fadern ej vill ha kontakt med barnet

Hej.

Jag har en fråga angående min fyraåriga son. Han har haft minimal kontakt med sin pappa under sina fyra år. Nu vill pappan helt överlåta ansvaret till mig ( adoptera bort honom ). Jag förstår ingenting hur det fungerar. Han vill inte ha med honom att göra alls då han har ny familj och barn. Vad gör jag då?

Vänligen

Anna

Lawline svarar

Hej, tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barn kan inte adopteras bort utan båda föräldrarnas samtycke om barnet är under 12 år enligt 4 kap 5 a § Föräldrabalken (FB). Det finns alltså ingen möjlighet för fadern att ensidigt bestämma att han vill ”adoptera bort” sitt barn, inte heller till modern.

Det som kan ske är att modern får ensam vårdnad och utan någon umgängesrätt för barnet i förhållande till fadern. Som utgångspunkt står barn under gemensam vårdnad av båda föräldrarna enligt 6 kap 2 § FB om inte rätten bestämt något annat. Enligt 6 kap 2 a § FB ska barnets bästa vara avgörande för alla beslut angående vårdnad, boende och umgänge. I den bedömningen ingår även barnets rätt till en god och nära kontakt med båda föräldrarna, även fadern i det här fallet. Det måste beaktas att det är barnet som har rätten till kontakten och inte föräldrarna.

Om barnet endast står under vårdnaden av en förälder, så är det den föräldern som har yttersta ansvaret. Generellt gäller att det enligt 6 kap 11 § FB är vårdnadshavarens som bestämmer och ansvara för barnets personliga förhållanden.

Om en förälder vill få ändring i vårdnaden, t.ex. gå från gemensam vårdnad till ensam vårdnad då ska man ansöka om detta hos rätten som sedan gör en bedömning om barnets bästa för att avgöra frågan.

Den föräldern som barnet inte bor tillsammans med, den har barnet enligt 6 kap 15 § FBumgängesrätt med. Det innebär alltså att det är barnet som har umgängesrätt och inte föräldern.

Det måste dock uppmärksammas att även om modern har ensam vårdnad så kan fadern behöva betala underhållsbidrag. Enligt 7 kap 1 § FB så ansvarar föräldrarna gemensamt för barnets underhåll. Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år. Underhållsbidraget fastställs enligt 7 kap 2 § FB genom dom eller avtal.

Svaret på din fråga beror således på hur vårdnad och liknande är reglerat mellan er i dagsläget. Det är dock inte möjligt för fadern att ensidigt adoptera bort sonen till modern. Vårdnaden kan överlämnas men den lagstadgade underhållsskyldigheten kan man inte undgå förutom genom avtal. Det som är viktigt är att läsa igenom bestämmelserna och så utreda vad som gäller i den specifika situationen. Utgångspunkten är alltid barnets bästa i familjerättsliga mål.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Om du behöver ytterligare hjälp kan du vända dig till någon av de specialiserade jurister som Lawline samarbetar med.

Med vänliga hälsningar,

Michelle Rinaldo IversenRådgivare