FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/08/2021

Vårdnadshavare som hindrar en förälder att träffa sina barn

Min sambo har gemensam vårdnad om två tjejer.

Har mamman till barnen rätt att hämta hem barnen till sig under en "pappaperiod"?

Vi fick nyss uppleva det då vi på vår sida dörren protesterade, som resulterade att mamman ringde polisen som i sin tur såklart inte kunde göra ngt..

Tyvärr har mamman till barnen alltid övertaget, så barnen fick lämna oss..

Vi är båda jätteledsna för barnens skull, framför allt då hon tar stryptag på min sambo framför barnen o att de sen fick lämna oss då hon vägrade gå.

Vilka rättigheter har VI?? Det känns som att hon gick långt över gränsen, b la sa den yngsta till oss "vad är det som händer 11 år gammal, den äldsta 15 år..

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att ni antingen har ett fastställt umgänge eller växelvis boende och att barnens mamma hämtar barnen trots att det är din sambo som ska ha barnen hos sig.

Mamman har ingen rätt att hämta barnen när pappan har barnen hos sig under sina umgängesdagar/varannan vecka, genom att agera som hon gör kan mamman göra sig skyldig till umgängessabotage. Att mamman åker hem till er under pappans fastställda umgänge/vecka och hämtar barnen mot er vilja och samtidigt agerar hotfullt är även en aspekt som kan peka på att vårdnaden bör ändras från gemensam vårdnad till att pappan får vårdnaden ensam (om han begär det i domstol).

Kommer mamman hem till er den veckan då barnen ska vara hos pappan har ni ingen skyldighet att överlämna barnen, kontakt med polis kan då göras om mamman vägrar lämna lägenheten. Agerar mamman fysiskt mot pappan så som att ta strypgrepp ses det som misshandel, vilket är straffbart (3 kap. 5 § brottsbalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare