Varför döljs inte personnummer som visas i en brottmålsdom på Mrkoll.se?

Varför finns personnumret som visas på ett brottmål tillgängligt på Mrkoll.se? Borde det inte döljas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att varför personnummer finns tillgängliga på Mrkoll.se när en brottmålsdom begärs ut.

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i tryckfrihetsförordningen (TF), yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) och dataskyddsförordningen (GDPR).

Offentlighetsprincipen
I Sverige råder offentlighetsprincipen som innebär att allmänheten har rätt att ta del av allmänna handlingar (2 kap. 1 § TF). Det går att utläsas i tryckfrihetsförordningen som är en grundlag (TF). En allmän handling förvaras hos en myndighet (2 kap. 4 § TF). Huvudregeln är att myndigheter är skyldiga att lämna ut allmänna handlingar vid begäran om det inte är sekretessbelagd (2 kap. 15 TF). Brottmålsdomar och personnummer är allmänna handlingar. Mrkoll samlar alltså dessa information och publicerar dem på sin hemsida.

Utgivningsbevis
Vanligtvis får personuppgifter inte publiceras på nätet hur som helst (GDPR). Undantag är hemsidor som har tilldelats utgivningsbevis av myndigheter. Detta är på grund av att GDPR tillåter medlemsländerna att göra undantag om det är nödvändigt för att upprätthålla yttrandefriheten (9 kap. art. 85 GDPR). Mrkoll har ett sådant utgivningsbevis, vilket har tilldelats av Myndigheten för press, radio och tv. Mrkoll får då publicera personuppgifter så länge inget yttrandefrihetsbrott har begåtts (5 kap. 1 § YGL).

Sammanfattningsvis brukar den tilltalades personnummer anges i en brottmålsdom (DVFS 1998:4; ändr. DVFS 2020:17). Personnummer och brottmålsdomar är allmänna handlingar som kan lämnas ut vid begäran om de inte är sekretessbelagda. Mrkoll kan alltså publicera detta enligt offentlighetsprincipen och på grund av utgivningsbevis omfattas de inte av GDPR.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare