FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/12/2023

Varför döms man inte till grovt rattfylleri och vårdslöshet i trafiken samtidigt?

Hej! I somras blev jag påkörd av en bil och föraren dömdes sedan till grov rattfylla. Det jag inte förstår är varför hen inte också blev dömd även för vårdslöshet i trafik? Hur är det möjligt att ”slippa” undan det brottet? Jag tog för givet att blir du dömd för grov rattfylla så blir du även dömd för vårdslöshet i trafik. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att du undrar varför föraren i detta fall inte dömdes för vårdslöshet i trafiken, utöver grovt rattfylleri. För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till bestämmelser som återfinns i trafikbrottslagen.

Vårdslöshet i trafiken

Brister vägtrafikant i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för trafikanten för vårdslöshet i trafik till dagsböter (1 § trafiksbrottslagen).

Grovt rattfylleri

Den som för ett motordrivet fordon efter att ha intagit alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader (4 § trafikbrottslagen)

Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om

  1. föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
  2. föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller
  3. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten.

Varför blev föraren inte dömd till båda brotten?

För att kunna besvara din fråga måste först det straffrättsliga begreppet konsumtion förklaras. Konsumtion innebär att en viss brottslig handling anses ingå i en annan brottslig handling, vilket resulterar i att gärningsmannen endast döms för det sistnämnda brottet. Detta har sin grund i principen om att man inte får straffas två gånger för samma brott. I ditt fall har föraren uppfyllt rekvisiten för grovt rattfylleri, vilket i sin tur konsumerar ansvar för vårdslöshet i trafiken. Domstolen hade istället dömt i s.k brottskonkurrens, dvs dömt ut en gemensam påföljd för båda brotten, om föraren istället hade gjort sig skyldig till exempelvis rattfylleri och vårdslöshet i trafiken, alternativt grov vårdslöshet i trafiken och grovt rattfylleri.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare